کد قالب کانون دستاوردهای بین المللی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2780
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2780
بازدید ماه : 3008
بازدید کل : 155664
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402

متن و عکس پروفایل 22 بهمن + عکس پروفایل تبریک دهه فجر

5. رهایی از ذلت ژاندارمی امریکا

مرز 2500 کیلومتری ایران با اتحاد جماهیر شوروی سابق، واقع شدن ایران در طول خلیج فارس و منابع غنی نفت و گاز طبیعی آن، کشور ما را در منطقه استراتژیک جهان قرار داده است. ایران، پرجمعیت ترین کشور منطقه خلیج فارس و مشرف به تنگه هرمز است که 56 درصد از نفت جهان از آن می گذرد. مجموعه این عوامل، ایران را از نظر سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی، کشوری بااهمیت جلوه می دهد.(1) از این رو، امریکا در میان کشورهای منطقه، با ایران روابط صمیمانه تر و گسترده تری نسبت به بقیه برقرار کرده بود. مهم ترین عامل این علاقه امریکا، نیاز این کشور به یک کشور دوست و قدرتمند حافظ منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی در خلیج فارس بود. از طرف دیگر، شاه نیز برای بقای خود و رژیم فاسد پهلوی، به این نقش آفرینی علاقه مند بود. رژیم شاه به عنوان یکی از ستون های دوگانه و اصلی دکترین نیکسون، دارای چنان اهمیتی بود که حتی روابط امریکا با کشورهای دیگر مانند پاکستان، ترکیه و شیخ نشین های خلیج فارس را تحت الشعاع خود قرار داده بود.(2)


1- رویارویی انقلاب اسلامی ایران و امریکا، ص 87 .

2- همان.

این توافق ایران و امریکا در حقیقت، به دلیل نیاز دو طرفه بود. از یک سو، رژیم سلطنتی محمدرضا پهلوی به دلیل نداشتن پایگاه مردمی، نیازمند حمایت قدرت خارجی بزرگی همانند امریکا بود تا بتواند سلطنت خود را حفظ کند. از سوی دیگر، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه برای حفاظت از منافع نامشروع امریکا، برای حکومت ایالات متحده امریکا اهمیت داشت. همچنین نقش ایران در منطقه برای حمایت از رژیم اشغال گر قدس و روند سازش در منطقه، برای امریکا دارای اهمیت بسیار بود. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد و موجب شد تا رژیم منحط پهلوی، سال های طولانی، نقش ژاندارمی امریکا را در منطقه ایفا کند. توصیف ژنرال هایزر از اوضاع ایران بعد از سقوط رژیم پهلوی، عمق تأسف امریکا را نسبت به از دست دادن رژیم پهلوی به عنوان ژاندارم منطقه و تضمین کننده منافع ایالات متحده نشان می دهد:

پایان این داستان خوفناک و مهیب بسیار غم انگیز است. امریکا، دوست نزدیک و متحد ستبر و خوش بنیه ای را از دست داده است که می توانست منافع غرب را در خلیج فارس تأمین کند. همین یک ضرر، میلیاردها دلار خرج برای امریکا در بر داشته است؛ زیرا امریکا مجبور شده است اقدامات امنیتی دیگری را برای سال های آینده در نظر بگیرد. اما شاید تلخ ترین ضرر امریکا، ضرری است که در ایران دیده است.(1)


1- محمد طلوعی، خاطرات دو سفیر، ص 322.

ایفای نقش ژاندارمی ایران برای امریکا در منطقه، مایه خواری ایران در منطقه و جهان شده و سبب گشته بود مسلمانان جهان نسبت به ایران که کشوری مسلمان و متظاهر به اسلام بود، بدبین شوند. پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برای همیشه آب پاکی بر این کلمه ننگ ریخت و آن را از دامن ایران اسلامی زدود. این دستاورد جهانی انقلاب سبب شد ایران به عنوان کشوری مسلمان، جایگاه واقعی خویش را به دست آورد و از خواری ژاندارمی منطقه رهایی یابد. اینک به برکت انقلاب اسلامی، کشور ایران نه تنها از این ننگ و حقارت رهایی یافته، بلکه دارای عزت و افتخار جهانی نیز شده است و روز به روز بر این عزت و افتخار افزوده می شود.(1)


1- نود و دو دستاورد انقلاب اسلامی، ص 65 .

6. افشای چهره واقعی کشورهای غربی و امریکا

یکی دیگر از دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران، پرده برداشتن از چهره کریه استکبار غرب به سرکردگی امریکا و افشای چهره واقعی آن بود. انقلاب اسلامی، امریکا را که به ظاهر و به دروغ، مدعی دموکراسی و دفاع از حقوق بشر بود، رسوا و بی حیثیت کرد. این انقلاب توانست ماسک دروغین حمایت از حقوق بشر امریکا و غرب را بردارد تا همه مردم جهان بتوانند چهره واقعی آنها را مشاهده کنند. البته چهره واقعی آنان برای مردمی که با پوست و گوشت خود تازیانه های ستم غرب و امریکا را بر پیکر خود لمس و حس کرده بودند و اموال و ثروتشان به غارت رفته بود، مشخص و آشکار بود. با این حال، انقلاب اسلامی توانست ابعاد گسترده تری از چهره دروغین آنان را نمایان و آشکار سازد. غرب با وجود سیطره بر مطبوعات و رسانه های تبلیغی نیز نتوانست مانع این افشاگری شود. اقدامات ضد بشری امریکا، انگلستان و بیشتر کشورهای غربی در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار گسترده است. کشتار جوانان مسلمان و برومند ایران اسلامی در دوران مبارزه و انقلاب به دست رژیم پهلوی با پشتوانه تأیید امریکا و غرب صورت می گرفت. افشای چهره کریه امریکا و غرب در حمایت از تروریست ها و پناه دادن به آنها از دیگر موارد این افشاگری است. برای مثال، تروریست هایی که در ایران، مردم مسلمان را در کوچه و بازار ترور می کردند یا با بمب گذاری در جاهای عمومی مانند حرم مطهر امام رضا علیه السلام، نماز جمعه تهران، میدان ها و خیابان های شلوغ و پرتردد، مردم را به شهادت می رساندند، در پناه حمایت امریکا، در کشورهای مختلف اروپایی فعال بودند و به طور رسمی حضور داشتند. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز رژیم عراق با برخورداری از حمایت های سیاسی، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی امریکا و کشورهای غربی، شهرها و روستاها و مردم ایران را موشک باران و بمب باران می کرد. استفاده از بمب های شیمیایی و کشتار مسافران هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس با شلیک موشک از ناو جنگی و هزاران حادثه ریز و درشت دیگر نیز نشان دهنده چهره ضد بشری امریکا بود.

7. بیداری ملت های مسلمان

گفتیم که آگاهی و بیداری مردم، موتور حرکت انقلاب ها و نهضت هاست. بدون این موضوع، جنبش ماندگاری شکل نمی گیرد. نظربه اهمیت شناخت این امر، قدرت های استکباری و سران کشورهای وابسته به آنها همیشه به روش های گوناگون تلاش می کنند مردم نسبت به مسائل پیرامون خود در جهل و ناآگاهی باقی بمانند تا بدین ترتیب، به طور ریشه ای از تشکیل و رشد نهضت های مبارز جلوگیری شود.

پس از آگاهی، نوبت به شهامت و شجاعت می رسد. اگر بیداری و آگاهی را به بنزین موتور حرکت های انقلابی تشبیه کنیم، شهامت و شجاعت، جرقه لازم برای آتش گرفتن بنزین این موتور محرکه است. در این مورد نیز دشمنان می کوشیدند مردم را در حال ترس و زبونی نگه دارند و با طرح مسائلی چون «نمی شود» و «قضا و قدر الهی چنین است»، به توجیه وضع موجود بپردازند. مردم نیز چون الگوی مبارزه ای نداشتند، کم و بیش با وضع موجود می ساختند. به برکت انقلاب اسلامی، آگاهی و بیداری گسترده ای در بین مردم مسلمان، محروم و مستضعف پدیدار گشت و شجاعت لازم را برای مبارزه به دست آوردند. احمدجبرئیل، دبیر کل وقت جبهه خلق برای آزادی فلسطین می گوید:

جمهوری اسلامی ایران با رهبری اسلامی و حکیمانه آن، محوری برای بیداری اسلامی در جهان و پناه گاهی برای مجاهدان انقلابی شده است.(1)

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب اللّه لبنان نیز می گوید:


1- ضمیمه روزنامه اطلاعات، 29/3/1378.

انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان جهان را بیدار کرد و به آنان عزت بخشید و این مسئله در حضور قوی ملت ها در صحنه های جهاد و مبارزه علیه رژیم های وابسته غربی، به خوبی نمایان است.(1)


1- جمیله کدیور، انتفاضه، حماسه مقاومت فلسطین، ص 264.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر جهان، جنبش مردمی و سراسری شکل گرفت و تجدید حیات اسلامی به شکل های مختلف از قبیل حرکت های مردمی در عراق، جهاد مسلمانان در افغانستان اشغال شده به دست شوروی، مقاومت در لبنان، حرکت های اسلامی در کویت و بحرین، قیام مردم الجزایر، مصر، تونس، مراکش و قیام اسلامی مردم فلسطین تجلی یافت.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موجب شد مردمی که از عظمت قدرت خود بی خبر بودند و همه ستم ها را در چارچوب قسمت و تقدیر و قضای الهی تفسیر می کردند، با برداشتی تازه از اسلام راستین و ناب به حرکت درآیند. این حرکت نه فقط شیعیان، بلکه اهل سنت را نیز در بر می گرفت؛ زیرا پیام امام، پیام وحدت مسلمانان و پیامی فراگیر و جهانی بود. هدف آن نیز برافراشتن پرچم لا اله الا اللّه در سراسر جهان، نفی تمامی قدرت ها و تکیه بر قدرت الهی و توده های مردم بود. والاترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران برای ملت های مستضعف جهان، تربیت انسان جدیدی بود که قادر به ایستادگی و مقاومت در برابر ستم باشد. این مسئله با ایجاد روحیه ایثار و مبارزه در میان امت اسلام، بزرگ ترین تهدید برای وضع موجود و ثبات تحمیلی غرب بر منطقه به شمار می رفت که به منابع زیرزمینی کشورهای منطقه نظر داشتند.(1) در فلسطین اشغالی هر چند تا حدودی جرئت مبارزه و درگیری با دشمن صهیونیستی وجود داشت، ولی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر ابعاد این بیداری افزود و موجب شد مسلمانان فلسطینی مبارزه را با توان و ابعاد گسترده تری پیش ببرند. شیعیان لبنان نیز به جنبش درآوردند. به همین دلیل می بینیم نمادهای اسلامی ایران اکنون مورد قبول و احترام حزب اللّه لبنان است. شعارهای حزب اللّه از ایران اسلامی گرفته شده و نظریه ای سیاسی که حزب اللّه به آن متعهد است، اصل رهبری امت اسلامی به وسیله ولی فقیه است. در مصر نیز نیروهای جهاد اسلامی با ترور انور سادات در سال 1981 حضور سیاسی خود را اعلام کردند. امروزه در الجزایر، ترکیه و دیگر نقاط جهان اسلام نیز حرکت های مردمی مسلمانان را در سطح گسترده ای مشاهده می کنیم.

 


 

1- رویارویی انقلاب اسلامی ایران و امریکا، صص 98 و 100.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی