کد قالب کانون مسئوليتهاى بسيجى

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3406
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 3406
بازدید ماه : 3634
بازدید کل : 156290
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 1 آذر 1402
 

فصل سوم: مسئوليتهاى بسيجى


 مسئوليتهاى فردى

انجام واجبات

1. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : به واجبات الهى عمل كن، تا پرهيزگارترينِ مردم باشى.
2. امام على عليه السلام : هرگاه مستحبّات، باعث لطمه خوردن به واجبات شوند، مايه نزديكى به خدا نگردند.
3. امام على عليه السلام : نفْس خود را با لطايف الحيل، به عبادت وا دار و با آن، مدارا كن و به آن، زور مگو و به هنگام آرامش و نشاطش به عبادت بپرداز، مگر در آن چيزهايى كه بر تو واجب شده است، كه در اين موارد بايد آنها را به جاى آورى و به موقع، ادا كنى.

 ترك محرمات

قرآن :

كسانى كه از فرستاده و پيامبر امّى پيروى مى‏كنند كه نام (و نشانِ) او را در تورات و انجيل كه در نزدشان است، نوشته مى‏يابند؛ (همو) كه آنان را به نيكى فرمان مى‏دهد و از زشتى بازمى‏دارد و پاكيزه‏ها را بر آنان حلال، و پليدها را حرام مى‏دارد.
بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است، و نيز گناه و سركشى به ناحق را و اينكه براى خداوند، همتا بينگاريد -كه در اين باره هيچ‏گونه برهانى بر آن نفرستاده است - و نيز اينكه آن چه را نمى‏دانيد به دروغ به خداوند نسبت دهيد.

حديث :

4. امام على‏عليه السلام: اگر خداى سبحان (هم) از نارواها نهى نمى‏كرد، بر خردمند لازم بود كه از آنها دورى كند.
5. امام على‏عليه السلام: خداى سبحان، انسان را از هيچ چيزى نهى نفرموده، جز آنكه او را از آن، بى‏نياز كرده است.
6. امام باقرعليه السلام - از پدرانش‏عليهم السلام -: پيامبر خدا نزد اهل صفّه مى‏آمد و آنان، ميهمان پيامبر خدا بودند. آنها خانمان خود را رها كرده، به مدينه هجرت كرده بودند. پيامبر خدا آنان را كه چهارصد مرد بودند، در صفّه مسجد، اسكان داد.

آن حضرت، هر صبح و شام نزد ايشان مى‏رفت و بر آنان سلام مى‏داد. روزى بر صفّه‏نشينان وارد شد، ديد يكى كفش خود را پينه مى‏كند، ديگرى لباسش را وصله مى‏زند و عدّه‏اى هم جامه‏هاى خود را از شپش، پاك مى‏كنند. پيامبر خدا، هر روز يك مُدّ (تقريباً يك سير) خرما به آنها مى‏داد. مردى از ميان آنها برخاست و گفت: اى پيامبر خدا! خرمايى كه به ما مى‏دهى، معده‏هاى ما را سوزاند.
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «بدانيد كه اگر مى‏توانستم دنيا را خوراك شما كنم، اين كار را مى‏كردم؛ امّا كسانى از شما كه پس از من زنده بمانند، صبح و شام، غذاى سير خواهند خورد. هر كدام، صبح يك پيراهن خواهيد پوشيد و شب، پيراهنى ديگر و خانه‏هايتان را، همانند كعبه، برافراشته و آراسته خواهيد كرد».
مردى برخاست و گفت: اى پيامبر خدا! من مشتاق چنان روزى هستم! كى فراخواهد رسيد؟!
فرمودصلى الله عليه وآله: «اين زمانِ شما بهتر از آن زمان است. اگر شكمهاى خود را از حلال پُر كنيد، هيچ بعيد نيست كه از حرام نيز آن را پُر نماييد».

 مواظبت بر نماز

قرآن :

بر نمازها(ى پنجگانه) مواظبت كنيد، (بويژه) نماز ميانه، و فروتنانه در برابر خدا (به نماز) بايستيد.


و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت دارند.

حديث :

7. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: هر چيزى چهره‏اى دارد و چهره دين شما نماز است.
8. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: خداوند - جلّ ثناؤه - نور ديده مرا در نماز قرار داد و نماز را محبوب من گردانيد، همچنان كه غذا را محبوبِ گرسنه، و آب را محبوبِ تشنه گردانيد، (با اين تفاوت كه) گرسنه هرگاه غذا بخورد، سير مى‏شود و تشنه هرگاه آب بنوشد، سيراب مى‏شود؛ امّا من از نماز، سير نمى‏شوم.
9. امام على‏عليه السلام - در نامه خود به محمّد بن ابى بكر -: بدان اى محمّد كه همه چيز، تابع نماز توست و بدان كه هركس نماز را ضايع گردانَد، ديگر كارها را بيشتر ضايع مى‏كند.
10. امام على‏عليه السلام - در نامه خود به محمّد بن ابى بكر -: منتظر وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان. نه به دليل بيكارى آن را پيش از موقع بخوان، و نه به سبب كارى آن را از وقتش به تأخير انداز.
11. امام على‏عليه السلام: هيچ كارى نزد خداى‏U محبوب‏تر از نماز نيست. پس مبادا چيزى از امور دنيا شما را از اوقات نماز بازدارد؛ زيرا خداى‏U مردمانى را نكوهيده و فرموده است: «همانان كه از نمازشان غافل‏اند»؛ يعنى از اوقات نماز غافل‏اند و به آن، اهمّيتى نمى‏دهند.
12. امام صادق‏عليه السلام - در پاسخ به سؤال از بهترين اعمال بعد از معرفت (خدا) -: بعد از شناختِ (مبانىِ دين)، هيچ چيزى با نماز، برابرى نمى‏كند.

احتياط در امور شبه ه‏ناك

13. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : آنچه را كه به شبهه‏ات مى‏اندازد، ترك كن و آنى را به كار بند كه برايت شبهه‏انگيز نيست؛ زيرا كسى كه پيرامون منطقه قُرُق شده بچرانَد، در آستان وارد شدن به قرقگاه قرار دارد.
14. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : آنچه را كه به شبهه‏ات مى‏اندازد، فرو گذار و آنچه را موجب شبهه برايت نمى‏شود، به كار بند؛ زيرا فقدان چيزى را كه براى خداى‏U فرو گذاشته‏اى، هرگز حس نخواهى كرد.
15. امام على عليه السلام : از پيمودن راهى كه بيم گمراه‏شدن در آن را دارى، خوددارى كن؛ زيرا باز ايستادن از سرگشتگى گمراهى، بهتر از مواجه شدن با هول و هراسهاست.
16. امام باقرعليه السلام: درنگ كردن به هنگام پيش آمدن شبهه، بهتر از فرو رفتن در گرداب هلاكت است.

 تقوا و نيكوكارى

17. امام على عليه السلام : آيا خوش دارى كه از حزبِ ظفرمند خداوند باشى؟ از خداى سبحان، پروا دار و در همه كارهايت نيكو عمل كن؛ زيرا خداوند با كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كرده‏اند و آنانى كه نيكوكارند.

 مبارزه با نفس

18. امام على عليه السلام : پيامبر خدا سپاهى را به جنگ اعزام كرد. وقتى برگشتند،فرمود: «خوشامد مى‏گويم به مردمانى كه جهاد اصغر را گذارندند، ولى جهاد اكبر، همچنان بر عهده آنان باقى مانده است».
گفتند: اى پيامبر خدا! جهاد اكبر چيست؟
فرمود: «جهاد بانفس».
(آن گاه امام عليه السلام) فرمود: «برترين جهاد، جهادى است كه انسان با نفس خود مى‏كند».
19. امام على‏عليه السلام: نخستين جهادى را كه انكار مى‏كنيد، جهاد با نفسهايتان است. آخرين چيزى را كه نخواهيد يافت، مبارزه با هوسها و اطاعت از فرمانروايانتان (اهل بيت‏عليهم السلام) است.

محاسبه نفس

20. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : پيش از آنكه مورد حسابرسى قرار گيريد، خود به حساب خويش برسيد و پيش از آنكه سنجيده شويد، خويشتن را در ترازوى سنجش بگذاريد و براى آن حسابرسى بزرگ، آماده شويد.
21. امام سجّاد عليه السلام: اى فرزند آدم ! تا زمانى كه خود واعظ خويش باشى و به محاسبه (كردار) خويش بپردازى، پيوسته در خوبى به سر خواهى برد.
22. امام كاظم‏عليه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود، رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است، از خداوند توفيق انجام دادن بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد، و اگر كار بدى انجام داده است، از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند.

 ياد خدا

قرآن :

همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد؛ بدانيد كه دلها تنها به ياد خدا آرامش مى‏يابد!


قطعاً ياد خدا بزرگ‏تر است؛ و خدا مى‏داند چه مى‏كنيد.

حديث :

23. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: هيچ چيزى را بر ياد خدا ترجيح مده؛ چه، او مى‏فرمايد: «و قطعاً ياد خدا، بزرگ‏تر است».
24. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: «در همه حال، خدا را فراوان ياد كنيد كه هيچ عملى نزد خداى متعال، محبوب‏تر و هيچ عاملى در نجات بنده از هر بدى در دنيا و آخرت، مؤثّرتر از ذكر خدا نيست».
گفته شد: حتّى پيكار در راه خدا؟!
فرمود: «اگر ياد خدا در ميان نبود، فرمان جنگ داده نمى‏شد».
25. امام على‏عليه السلام: خداوند سبحان، ياد خويش را روشنى‏بخش دلها كرد، تا پس از ناشنوايى با آن بشنوند، و پس از نابينايى، ببينند، و پس از ستيزه‏جويى، رام گردند... ياد خدا، اهلى دارد كه آن را به جاى زرق و برق اين دنيا گرفته‏اندند. نه بازرگانى سرگرمشان ساخته، و نه خريد و فروش، ياد خدا را از دلشان انداخته است.
روزهاى زندگى را با ياد خدا به سر مى‏برند و با سخنانى بازدارنده، از آنچه خداىِ بزرگْ باز داشته، در گوشهاىِ بى‏خبران، فرياد برمى‏دارند و به عدل و راستى، امر مى‏كنند و خود نيز به جا مى‏آورند و مردم را از كارهاىِ ناپسند، باز مى‏دارند و خود نيز آن را به جا نمى‏آورند. گويى دنيا را به پايان رسانيده و به آخرت درآمده‏اند و در آنجا هستند.

 نيايش

قرآن :

بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم اعتنايى به شما ندارد.
و پروردگارتان گفت: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را اجابت كنم. بى‏گمان، كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند، به زودى خوار و سرافكنده، وارد جهنّم مى‏شوند».

حديث :

26. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: دعا، سلاح مؤمن، ستون دين، و نور آسمانها و زمين است.
27. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: «آيا سلاحى را به شما نشان دهم كه از دشمنان نجاتتان‏مى‏دهد و روزى‏تان را زياد مى‏كند؟».
گفتند: آرى، اى پيامبر خدا.
فرمود: «شب و روز، پروردگارتان را بخوانيد؛ زيرا كه سلاح مؤمن، دعاست».
28. پيامبر خداصلى الله عليه وآله -در پاسخ به اين سؤال كه: بهترين دعا چيست، فرمود: - «اين است كه از پروردگارت بخشايش و عافيت در دنيا و آخرت را طلب كنى».
روز بعد، همان پرسنده آمد و پرسيد: اى پيامبر خدا! بهترين دعا چيست؟
فرمود: «اينكه از پروردگارت بخشايش و عافيت در دين و دنيا و آخرت را طلب كنى».
روز سوم آمد و پرسيد: اى پيامبر خدا! بهترين دعا چيست؟
فرمود: «اينكه از پروردگارت بخشايش و عافيت بخواهى؛ زيرا اگر بخشايش و عافيت در دنيا به تو داده شود و در آخرت نيز اين دو به تو عطا گردد، بى‏گمان، رستگار شده‏اى».
29. الكافى - به نقل از زراره از امام باقرعليه السلام -: خداوندU مى‏فرمايد: «آنان كه ازعبادت من تكبّر مى‏ورزند، به زودى خوار و سرافكنده، وارد جهنّم مى‏شوند». حضرت فرمود: «منظور از عبادت، دعاست. دعا برترين عبادت است».
گفتم: مقصود از «اَوّاه» در آيه «همانا ابراهيم، اَوّاه و شكيبا بود»، چيست؟
حضرت فرمود: «اوّاه، يعنى كسى كه بسيار دعا كند».
30. كمال الدين - به نقل از عبداللَّه بن سنان -: امام صادق‏عليه السلام فرمود: «به زودى به شبهه‏اى گرفتارخواهيد شد كه نه نشانه‏اى براى پيدا كردن راه خواهيد ديد و نه پيشوايى كه هدايتتان كند. از آن شبهه، تنها آن كس رهايى يابد كه دعاى غريق را بخواند».
گفتم: دعاى غريق چگونه است؟
فرمود: «مى‏گويى: خدايا! بخشايشگرا! مهربانا! اى دگرگون كننده دلها! دل مرا بر دينت استوار و پابرجا بدار».

 خشوع

قرآن :

كسانى كه پيش از آن به آنان دانش داده شده، هنگامى كه (آيات الهى )بر آنان خوانده مى‏شود، سجده‏كنان به رو در مى‏افتند و مى‏گويند: منزّه است پروردگار ما. به‏راستى وعده پروردگار ما انجام يافتنى است، و به رو در مى‏افتند و مى‏گريند، و بر خشوع آنان افزوده مى‏شود.

حديث :

31. امام على‏عليه السلام - در توصيف پيروان خود -: از نشانه‏هاى هر يك از آنان اين است كه او را در دين، نيرومند مى‏بينى و در عين نرمى، دورانديش است... و در عبادت، خاشع.
32. امام على‏عليه السلام - در توصيف مؤمنان -: (بر) چهره آنان خشوع (نمايان )است.
33. عدة الداعى - خداى تعالى به موسى و هارون وحى فرمود -: «دوستان من، خود را به زيور خاكسارى و خشوع و ترس مى‏آرايند كه در دلهايشان استوار مى‏شود. پس، از دلهاى آنان بر پيكرهايشان نمودار مى‏گردد و اين زيور، لباس زيرين و رويين آنهاست كه به تن مى‏كنند.

شب زنده‏دارى

قرآن :

آنها اندكى از شب را مى‏خوابيدند، و سحرگاهان (از خداوند) طلب آمرزش مى‏كردند.

حديث :

34. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : بزرگان امّت من، حاملان قرآن‏اند و شب زنده‏داران.
35. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: خداوند -جلّ جلاله به دنيا وحى فرمود: «آن را كه درخدمت توست، به رنج افكن و آن كس كه تو را دور افكنَد، خدمت كن».
و بنده هرگاه در دلِ شب تار با مولاى خويش خلوت گزيند و با او به راز و نياز پردازد، خداوند، روشنايى را در دل او استوار گرداند، به طورى كه هرگاه بگويد: «اى آقاى من!»، آن ربّ جليل -جلّ جلاله، ندايش دهد: «لبيك، بنده من! از من بخواه تا عطايت كنم و به من توكّل كن تا كارت را سامان دهم».
آن‏گاه خداوند -جلّ جلاله به فرشتگان گويد: «اى فرشتگان من! بنگريد به اين بنده من كه در دل شب تار با من‏خلوت كرده است، در حالى كه هرزگان به كارهاى بيهوده سرگرم‏اند و غافلان، خفته‏اند. گواه باشيد كه من او را آمرزيدم».
36. امام على‏عليه السلام - در توصيف پرهيزگاران -: شبْ هنگام به پا مى‏خيزند و آيات قرآن را با تأمّل و شمرده مى‏خوانند و جانهايشان را با خواندن آن، اندوهناك مى‏سازند و داروى درد خود را در آن مى‏جويند.
37. امام على عليه السلام : چشمانتان را شبها بيدار داريد و شكمهايتان را (در روز )گرسنه و لاغر؛ وگامهايتان را به كار گيريد و (از) اموال خود ببخشيد و از جسمهايتان بگيريد و به جانهايتان ببخشيد و در اين راه، بخل نورزيد.
38. امام على عليه السلام : خوشا بر كسى كه آنچه پروردگارش بر عهده وى نهاده، پرداخته است و در سختى‏اش با شكيبايى ساخته است، و به شب، ديده بر هم ننهاده و چون خواب بر او چيره شده، بر زمين خفته و كف دست، بالين قرار داده در جمعى كه از بيم روز بازگشت، ديده‏هاشان به شب بيدار است و پهلوهاشان از خوابگاه بركنار، و لبهاشان به ياد پروردگار، و گناهانشان زدوده است از آمرزش‏خواهىِ بسيار. «آنان حزب كردگارند و بدانيد كه حزب كردگار، رستگارند».
39. امام على‏عليه السلام : كسى كه مشتاق باشد، شب راهپيمايى مى‏كند (پاس آخر شب يا همه شب را به عبادت مى‏گذراند).
40. امام على عليه السلام: «از آن زمان كه اين سخن پيامبرصلى الله عليه وآله را شنيدم كه: "نماز شب، نور است"، نماز شب را ترك نكردم».
ابن كوّاء پرسيد: حتى در ليلة الهَرير(1)؟ فرمود: «حتى در ليلة الهَرير».


41. امام باقرعليه السلام : با بازگشت (توبه) راستين، خود را در معرض رحمت و بخشش خدا قرار ده و براى بازگشت راستين، از دعاى خالصانه و مناجات در دل تاريكيها كمك بگير.
42. امام صادق عليه السلام: از جمله رازگويى‏هاى خداوندU با موسى بن عمران‏عليه السلام آن بود كه به او فرمود: «اى پور عمران! دروغ مى‏گويد آن‏كه مى‏پندارد دوستم مى‏دارد و چون شب درآيد، از من غفلت كند و بخوابد. مگر هر دوستدارى، خلوت با محبوبش را دوست ندارد؟
اى پور عمران! اينك اين منم كه بر دوستانم آگاهم و چون شب، آنان را فرو پوشد، ديده دلشان بگردد و كيفرم پيش چشمانشان پديدار شود و چنان با من سخن مى‏گويند كه گويى مرا مى‏بينند و چنان مرا مخاطب مى‏سازند كه گويى در حضورم هستند. اى فرزند عمران! از قلبت شكستگى، از تنت افتادگى و از چشمانت اشكها را در تاريكى شب، نثار من كن و مرا بخوان كه مرا نزديك و اجابت‏كننده خواهى يافت.
43. امام صادق‏عليه السلام: روزى پيامبر خدا نماز صبح را با مردم خواند. بعد از نماز،چشمش به جوانى در مسجد افتاد كه چرت مى‏زد و سرش پايين مى‏افتاد، رنگى زرد و بدنى نحيف و چشمانى گود افتاده داشت. پيامبر خدا به او فرمود: «فلانى! حالت چه‏طور است؟». گفت: اى پيامبر خدا! من به يقين رسيده‏ام.
پيامبر خدا از گفته او تعجّب كرد و فرمود: «هر يقينى را حقيقتى است. حقيقت يقين تو چيست؟».

گفت: اى پيامبر خدا! يقين من به‏راستى اندوه به جانم افكنده و شبم را به شب زنده‏دارى (و عبادت) و روزهاى گرمم را به تشنگى كشيدن (و روزه‏دارى) كشانده است و جانِ من به دنيا و آنچه در آن است، بى‏رغبت شده، تا آنجا كه گويى عرش پروردگارم را مى‏بينم كه براى رسيدگى به حساب، بر پا شده و مردم براى حساب، گرد آمده‏اند و من نيز در ميان آنها هستم...
پيامبر خدا به ياران خود فرمود: «اين، بنده‏اى است كه خداوند، دلش را به نور ايمان روشن ساخته است».
سپس به او فرمود: «بر اين حال خود، پايدار باش».
جوان گفت: اى پيامبر خدا! دعا كن خداوند شهادت در ركاب تو را روزى من فرمايد.
پيامبر خدا براى او دعا كرد. مدّتى نگذشت كه در جنگى همراه پيامبر خدا بيرون رفت وبعد از نه نفر به شهادت رسيد و دهمين شهيد بود.
44. امام عسكرى‏عليه السلام: رسيدن به خداى‏U، سفرى است كه جز با نشستن بر مَركب شب، پيموده نمى‏شود.

 عشق به خدا

قرآن:

اهل ايمان، خداوند را بيشتر دوست دارند.

حديث:

45. امام صادق‏عليه السلام - درباره سخن خداوند متعال: «سپس كتاب آسمانى را به بندگان خود كه برگزيده بوديمشان، به ميراث داديم. پس برخى آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان، ميانه‏رو، و برخى از آنان در كارهاى نيك، به فرمان خدا پيشتازند. اين، همانا فضل بزرگ است» -: ستمگر بر گِرد (هواى) نفس خويش مى‏چرخد و ميانه‏رو، بر گِرد دل خويش و پيشتاز، بر محورِ پروردگارU خود.
46. امام صادق‏عليه السلام - درباره سخن خداوند متعال: «مگر كسى كه دلى سالم به سوى خدا بياورد» -: دل سالم، دلى است كه پروردگارش را ديدار كند، در حالى كه احدى جز او در خود نداشته باشد و هر دلى كه در آن شرك يا شكّ باشد، ساقط است.
47. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: دنيا بر اهل آخرت، حرام است و آخرت، بر اهل دنيا حرام است و هر دو بر اهل خداى‏U، حرام‏اند.
48. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : دل، سه گونه است: دلِ دنياطلب، دلِ آخرت‏طلب و دلِ خدا خواه. دلى كه دنياطلب باشد، سختى و رنجْ نصيب اوست و دلى كه آخرت‏طلب باشد، درجات بلند نصيبش شود و دلى كه خداخواه باشد، هم دنيا دارد و هم آخرت دارد و هم خدا.
49. امام سجّاد عليه السلام - در دعايش -: بارالها! من از هرچه با اراده تو مخالفت دارد و يا از محبّت تو به دور است، به سويت توبه مى‏كنم؛ از آنچه در دلم مى‏گذرد، نگاه‏هاى چشمم و گفته‏هاى زبانم.
50. امام سجّاد عليه السلام - در دعايش -: از هر لذّتى، جز (لذّت) ياد تو و از هر آسايشى، جز (آسايش) انس با تو و از هر شادى‏اى، جز (شادىِ )قرب تو و از هر كارى، جز طاعت تو، از تو آمرزش مى‏طلبم.
51. امام صادق‏عليه السلام: دل، حرم خداست. پس در حرم خدا، جز خدا را جاى مده.
52. امام صادق عليه السلام : خداوند به هيچ بنده‏اى نعمتى بزرگ‏تر و ارزنده‏تر از اين نداده است كه در دل او همراه با خداى‏U غير او نباشد.
53. امام صادق عليه السلام: اگر مردم ارزش شناختِ خداى‏U را مى‏دانستند، به‏نعمتها و خوشيهاى زندگى دنيوى كه خداوند، دشمنان را از آن برخوردار ساخته است، چشم نمى‏دوختند و دنيايشان از آنچه با گامهايشان بر آن پاى مى‏نهند نيز كمتر مى‏شد و با نعمت شناخت خدا، متنعّم مى‏شدند و از آن، لذّت مى‏بردند؛ لذّت بردن كسى كه همواره در باغهاى بهشت، در كنار اولياى خداست. در حقيقتْ خداشناسى، مونسى در برابر هر بى‏كسى، دوستى در برابر هر تنهايى، نورى در برابر هر تاريكى، نيرويى در برابر هر ناتوانى، و درمانى براى هر بيمارى است.

 انضباط

54. امام على‏عليه السلام - در سفارش به حسن و حسين‏عليهما السلام، هنگامى كه ابن مُلجَم، او را ضربت زده بود -: سفارش مى‏كنم شما را و همه فرزندان و بستگانم و هر آن‏كه را نامه‏ام به وى رسد، به پرهيزگارى و نظم در كارها.
55. امام على‏عليه السلام - در عهدنامه‏اش به مالك اشتر -:... كار هر روز را در همان روز انجام بده؛ چرا كه هر روز، كار خود را دارد... و بپرهيز از شتاب در كارهايى كه هنگام انجام دادن آن نرسيده، يا سستى در آن، چون انجام گرفتنش ممكن گرديده، يا ستيزيدن در كارهايى كه راهِ راست در آن ناپديدار است، يا سستى ورزيدن، آن‏گاه كه آشكار است. پس هر چيز را در جاى آن بدار و هر كارى را به هنگام آن بگزار.

 كم خرجى

56. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: مؤمن، كم خرج و زحمت است.


57. امام صادق‏عليه السلام: چون در جنگ جمل، زيد بن صوحان‏(2) -رحمت خدا بر او باد از پاى درآمد، اميرمؤمنان آمد و بالاى سرش نشست و فرمود: اى زيد، خدايت بيامرزد! يارى كم‏هزينه و پُركار بودى.
58. الغارات - به نقل از اسود بن قيس -: على بن ابى طالب‏عليه السلام به عيادت صعصعه آمد و بر او وارد شد و به وى فرمود: «اى صعصعه!(3) عيادت مرا مايه فخر فروشى بر قومت قرار ندهى».(4)
صعصعه گفت: نه به خدا قسم، اى اميرمؤمنان! بلكه آن را نعمتى شايسته شكر مى‏دانم.
على‏عليه السلام فرمود: «تا آنجا كه من مى‏دانم، تو كم هزينه و پُر كمك كننده بودى».

 پاكيزگى

قرآن :

خداوند، توبه كاران و پاكيزگان را دوست دارد.

حديث :

59. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: پاكيزگى از ايمان است.
60. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: خداوند، عبادت‏پيشه پاكيزه را دوست دارد.
61. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: با هرچه مى‏توانيد خود را پاكيزه كنيد كه خداوند متعال،اسلام را بر پاكيزگى بنيان نهاده است و جز افراد پاكيزه به بهشت وارد نمى‏شوند.
62. پيامبر خداصلى الله عليه وآله: خداوند، پاك است و پاكان را دوست دارد؛ پاكيزه است وپاكيزگان را دوست دارد.
63. پيامبر خداصلى الله عليه وآله : اين بدنها را پاكيزه سازيد، خداوند، شما را پاكيزه‏مى‏گرداند؛ زيرا هيچ بنده‏اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد، مگر اينكه فرشته‏اى در ميان جامه او با وى مى‏خوابد و هيچ ساعتى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى‏چرخد، مگر اينكه آن فرشته گويد: خدايا! بنده‏ات را بيامرز؛ زيرا كه با بدنى پاكيزه خوابيده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی