کد قالب کانون تمثيل‌ زندگي‌ دنيا به‌ نباتات‌ سرسبز و خشكيدن‌ آنها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3417
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 3417
بازدید ماه : 3645
بازدید کل : 156301
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1402

گیاهان مقاوم به سرما

تمثيل‌ زندگي‌ دنيا به‌ نباتات‌ سرسبز و خشكيدن‌ آنها

خداوند پس‌ از بيان‌ اين‌ پنج‌ مرحله‌ از زندگاني‌ دنيا؛ چون‌ هر يك‌ از آنها دستخوش‌ زوال‌ و بوار مي‌باشد و بالاخره‌ چون‌ سراب‌ مي‌گذرد و از ذات‌ اين‌ مراحل‌ حقيقتي‌ عائد انسان‌ نمي‌گردد؛ بعنوان‌ تمثيل‌ مثالي‌ مي‌آورد:

كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ و ثُمَّ يَهِيجُ فَتَریٰهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَـٰمًا[14].

اين‌ لعب‌ و لهو و زينت‌ و دوران‌ تفاخر و تكثير اموال‌ و اولاد از بين‌ مي‌رود، و آن‌ شادابي‌ و طراوت‌ جواني‌ و غرور جمال‌ و عزِّ

از آنها باقي‌ نخواهد ماند.

عيناً به‌ مثابۀ باران‌ تند و فراوان‌ با دانه‌هاي‌ حيات‌بخش‌ خود كه‌ از آسمان‌ مي‌بارد و چنان‌ زمين‌ را سيراب‌ مي‌كند كه‌ دهقانان‌ و برزگران‌ از نباتات‌ روئيده‌ و خرّمي‌ و سرسبزي‌ گياهان‌ در شگفت‌

به‌ زردي‌ و خشكي‌ گردد و آن‌ لطافت‌ تبديل‌ به‌ خشونت‌ شود. گياه‌ سبز و خرّم‌، خشك‌ و مانند علفهاي‌ خشكيده‌ خرد و ريز ريز گردد و خاكستر شود.

اين‌ مثال‌ و نمونۀ زندگي‌ دنياست‌ كه‌ علم‌ و قدرت‌ و حيات‌ و سائر سرمايه‌هاي‌ انساني‌ ترقّي‌ نموده‌ به‌ اوج‌ خود مي‌رسد، استعدادها در مرحلۀ اعلاي‌ از فعليّت‌ جلوه‌ و خودنمائي‌ مي‌كند و مانند آتش‌ در آتشگردان‌ نطفه‌هاي‌ سرد مبدّل‌ به‌ انسان‌ پرحرارت‌ و پرجوش‌ و خروش‌ مي‌گردد، كه‌ ناگهان‌ از نقطۀ اوج‌ به‌ سمت‌ حضيض‌ مي‌گرايد و تمام‌ اين‌ صفات‌ رو به‌ كمي‌ و نقصان‌ مي‌رود، كندي‌ و سستي‌ و ضعف‌ انسان‌ را از هر سو تهديد مي‌كند تا كم‌كم‌ او را در آستانۀ مرگ‌ و عبور از اين‌ عالم‌ طبع‌ وارد بنمايد.

وليكن‌ بايد دانست‌ كه‌ اين‌ آخرين‌ مرحلۀ حيات‌ نيست‌ و دوران‌ زندگي‌ بدين‌ نقطه‌ پايان‌ نمي‌پذيرد؛ بلكه‌: وَ فِي‌ الاخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَهِ وَ رِضْوَ'نٌ وَ مَا الْحَيَو'ةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ الْغُرُورِ [15].

در عالم‌ جان‌ و حقيقت‌ و نتيجۀ اين‌ عالم‌ كه‌ عالم‌ آخرت‌ است‌ مردم‌ به‌ دو دسته‌ منقسم‌ مي‌شوند:

يكدسته‌ كسانيكه‌ به‌ همين‌ امور ظاهريّه‌ قناعت‌ نموده‌ و از زينتها و غرور دنيا و اعتباريّات‌ و لذائذ موقّته‌ قدمي‌ فراتر ننهاده‌ و كام‌ آنها از آب‌ حيات‌ سرمدي‌ سيراب‌ نگشته‌ و به‌ معدن‌ عظمت‌ و لقاي‌ خداي‌ خود نائل‌ نشده‌ و در پرتو صفات‌ جمال‌ او از جذبات‌ ربّانيّه‌ بهرمند نشده‌ و بالاخره‌ هر چه‌ بوده‌ براي‌ آنها جز سرابي‌ بيشتر نبوده‌ است‌، لذائذ فانيه‌ از بين‌ رفته‌ و كسب‌ لذّات‌ دائميّه‌ را هم‌ كه‌ ننموده‌اند؛ لذا در آخرت‌ نتيجۀ آنها محروميّت‌ است‌.

نتيجه‌ انغمار در لذّات‌ اعتباريّه‌ و تجاوز از مقام‌ عدالت‌ و عبوديّت‌ حضرت‌ حقّ جلّ و علا و سرپيچي‌ از دستورات‌ عقل‌ و فطرت‌ و شرع‌ و اتّكاي‌ به‌ نفس‌ امّاره‌، همان‌ عذاب‌ شديد در روز بازپسين‌ است‌.

دسته‌ دوّم‌ كساني‌ هستند كه‌ امور ظاهريّۀ دنيا را عنوان‌ براي‌ عالم‌ ابدي‌ قرار داده‌ و خود را در كام‌ سهمگين‌ اعتباريّات‌ فاني‌ نكرده‌اند، و تمام‌ وجود و قواي‌ خود را صرف‌ لذائذ موقّت‌ و زودگذر ننموده‌، و به‌ سراب‌ از آب‌ اكتفا ننموده‌اند، و به‌ موازات‌ طيّ اين‌ زندگي‌، نظر به‌ باطن‌ اين‌ عالم‌ نموده‌ و از حيات‌ ثمربخش‌ ابديّت‌ زندگي‌ يافته‌ و با ربط‌ با خدا و اميد ديدار جمال‌ ازلي‌ و دلبستگي‌ به‌ انوار سرمدي‌ بهرمند شده‌اند.

نتيجۀ استقامت‌ و پايداري‌ براي‌ وصول‌ به‌ مقام‌ عظمت‌ و مقاومت‌ در مقام‌ متين‌ صدق‌ و حقيقت‌ همانا رضوان‌ خدا و كاميابي‌ از صفات‌ حسني‌ و اسماء علياي‌ او و بهرمندي‌ از مقام‌ مغفرت‌ است‌.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معاد شناسی
برچسب‌ها: معاد شناسی