کد قالب کانون برتری درجه امامت بر نبوت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2265
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2265
بازدید ماه : 2493
بازدید کل : 155149
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

https://img.ketabrah.ir/img/l/9533648137414966.jpg

برتری درجه امامت بر نبوت

 
منبع: پایگاه حوزه

 سوال

 اعتقادات شیعه در رابطه با شؤون امامان(ع)، در مقایسه با دیگر پیامبران در طول تاریخ، چیست؟

 پاسخ

 قرآن چنین می فرماید : (وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمین ، (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: (من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!) ابراهیم عرض کرد: (از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)) خداوند فرمود: (پیمان من، به ستمکاران نمی‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند) [i]

از آیه مذکور چند مطلب استفاده می شود:

1- در احراز مقام امامت استعداد ذاتی و صفا و نورانیت باطنی لازم است، و هر کسی نمی تواند بدان مقام شامخ مفتخر گردد و به همین جهت حضرت ابراهیم وقتی با چشم باطن ملکوت آسمان و زمین را مشاهده نمود و به مرتبه یقین رسید [ii] و به واسطة ابتلاء به آتش نمرود و داستان ذبح اسماعیل و چیزهای دیگر مورد آزمایش و امتحان قرار گرفت و قابلیت او به اثبات رسید از جانب خدا به او وحی شد که تو را به مقام امامت ارتقاء می دهیم.

2- از آیه استفاده می شود که امامت حضرت ابراهیم غیر از مقام نبوت او و عالیتر از آن بوده است. زیرا این خطاب و ارتقاء او به مقام امامت در اوآخر عمر حضرت ابراهیم واقع شده و در آن هنگام بدون شک آن حضرت مقام نبوت را داشته است، و با این که پیامبر بود مورد امتحان های سخت قرار گرفت و آنگاه به وی مسؤولیت مقام امامت داده شد، پس معلوم می شود امامت او عالی تر از مقام نبوتش بوده است.

3- از این می فهمیم گاهی نبوت و امامت در یک نفر جمع می شود چنان چه در ابراهیم(ع) جمع شد.

4-از آیه استفاده می شود یکی از شرائط امامت این است که از گناه و معصیت معصوم و در امان باشد زیرا آیه دلالت دارد بر این که هر کس به ستم آلوده باشد لیاقت مقام امامت را ندارد و بدون شک هر کس مرتکب گناه شود به نفس خویش ظلم کرده و ستمگر شمرده می شود.

5- امامت یک عهد و پیمان الهی است که با جعل و انتخاب و نصب از طرف خدا اثبات می شود و در اختیار مردم نیست.

شایان ذکر است که (امامت در شیعه مسأله ای است تالی تلو نبوت و بلکه از بعضی درجات نبوت بالاتر است. خیلی از انبیاء اصلاً امام نبوده اند. انبیای الوالعزم در آخر کار به امامت رسیده اند) [iii]


[i] سوره بقره، آیه 124.

[ii] وَ کَذَلِک نُرِی إِبْرَهِیمَ مَلَکُوت السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ، ‏سوره انعام، آیه 75.

[iii] مجموعه آثار شهید مطهری، جلد 4، صفحه 918.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: نبوت شناسی