دلایل قداست و اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان چیست؟

 

بیت المقدس به دلایل متعددی، برای مسلمانان و جهان اسلام از قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار است که برخی عبارتند از:

1. فلسطین سرزمینی است که اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مکّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه السلام، یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی الله علیه وآله و مسجد کوفه) بیت المقدس است. این شهر، به طور یکسان، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی، مقدس است و قبله امت های پیشین نیز بوده است.1 در سیزده سال اول بعثت - که پیامبر صلی الله علیه وآله در مکّه زندگی می کرد و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوی مسجدالاقصی نماز می گزاردند.

2. مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آن جا به آسمان ها صورت پذیرفت. در قرآن کریم در این باره آمده است: «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساختیم، برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ...».2 جمله «بارَکْنا حَوْلَهُ»، بیان گر این مطلب است که مسجدالاقصی، علاوه بر این که خود سرزمین مقدسی است، اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پربرکتی از نظر مادی و معنوی است. این سرزمین مقدس، در طول تاریخ، کانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است.3 از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: «مسجدالاقصی یکی از مهم ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضیلت بسیار دارد».4

3. در شهر بیت المقدس، علاوه بر مسجدالاقصی، 36 مسجد دیگر وجود دارد که 29 مسجد در داخل شهر و 7 مسجد نیز در خارج از بافت قدیمی و در حومه شهر قرار دارد و علاوه بر آن، مقبره ها و زیارتگاه های بسیاری از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در این شهر واقع است.5

4. افزون بر مسئله قداست و پایگاه ممتاز بیت المقدس و این سرزمین، در منابع اصیل اسلامی، آن چه در شرایط کنونی مسئله فلسطین را برای جهان اسلام، از اهمیت ویژه ای برخوردار ساخته، موضوع اشغال آن به وسیله صهیونیسم و استکبار جهانی و رویارویی غرب با جهان اسلام است؛ به گونه ای که اشغال فلسطین، هرگز اشغال یک سرزمین و یک کشور نیست؛ بلکه ایجاد یک کانون استعماری ضداسلامی، در جهت نابودی جهان اسلام و جلوگیری از شکل گیری مجدد تمدن اسلامی است. از این رو، قضیه فلسطین، علاوه بر بعد دینی، با استقلال، امنیت و منافع ملی سایر کشورهای اسلامی نیز به شدّت در ارتباط است. این، واقعیتی است که هم از آرمان ها، اصول و برنامه های نژادپرستانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی (شعار گسترش اسراییل از نیل تا فرات و ادعای تصاحب بسیاری از سرزمین های اسلامی) و هم از نظر تاریخی و عملکرد آن رژیم در قبال مردم فلسطین و کشورهای همجوار آن، به خوبی قابل اثبات است. بنابراین، اسراییل برای کشورهای منطقه و جهان اسلام، تهدیدی بسیار جدّی است و مهم ترین این تهدیدها عبارتند از:

1. تهدیدهای ناشی از فعالیت های نظامی.

2. تهدیدهای ناشی از حضور سیاسی.

3. نقش عملکرد اقتصادی اسراییل در منطقه.

4. انرژی و مسائل مترتب بر آن.

5. محیط زیست و منابع طبیعی.6

اسراییل تاکنون خود را به هیچ یک از معاهدات بین المللی - درباره منع تولید و استفاده از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی- مقید نکرده است. اسراییل ششمین قدرت هسته ای جهان است و برابر بعضی گزارش ها، این کشور، حدود 180 تا 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. تسلیحات تهاجمی و اتمی اسراییل - با توجه به شمار جمعیتش - 150 برابر تسلیحات دفاعی اعراب است. غرب، اسراییل را پایگاه خط مقدم و حامی منافع مختلف خود می داند و برتری و تسلط اسراییل را بر منطقه و جهان اسلام، خواستار است.

استاد مطهری در مورد اهمیت قضیه فلسطین می گوید: «اگر پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله زنده می بود، امروز چه می کرد؟ درباره چه مسئله ای می اندیشید؟ واللَّه و بالله! قسم می خورم که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله در قبر مقدسش، امروز از یهود می لرزد ... این یهودیانی که شما امروز اسمشان را می شنوید - موشه دایان، زلی اشکول، گلدامایر - آخر ببینید از کجای دنیا آمده اند؟ مدعی هستند که این سرزمین، سرزمین ماست ... هدف، مگر تنها همین است که یک دولت کوچک در آن جا تشکیل شود... او می داند که یک دولت کوچک، بالاخره نمی تواند آن جا زندگی کند؛ یک اسراییل بزرگ که دامنه اش از این طرف، شاید به ایران خودمان هم کشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزی، این اسراییل که من می شناسم، فردا ادعای شیراز را هم می کند و می گوید: شاعرهای خود شما همیشه در اشعارشان، اسم شیراز را گذاشته اند «ملک سلیمان». می گوید: سند از این بهتر می خواهید؟ مگر ادعای خیبر را که نزدیک مدینه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئیس جمهور آمریکا) به پادشاه وقت عربستان سعودی پیشنهاد نداد که شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟

مگر اینها ادعای عراق و سرزمین های مقدس شما را ندارند؟ واللَّه بالله! ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم! مسئولیت داریم ... والله! قضیه ای که دل پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله را امروز خون کرده است، این قضیه است ... [امروز [اگر [امام [حسین بن علی علیه السلام بود، می گفت: اگر می خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز، موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مرد؛ شمر امروز را بشناس...».7

علاوه بر این، از دیدگاه مقام معظم رهبری، «مسئله فلسطین، تنها یک مسئله اسلامی نیست؛ بلکه مسئله ای انسانی و بشری است و هر کس می تواند با تکیه بر ارزش ها و مبانی انسانی، در مورد فاجعه فلسطین، قضاوت کند و واکنش نشان دهد».8

 

1. دایرة المعارف تشیع، ج 3، ص 558.

2. اسراء، آیه 1.

3. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 12، ص 10.

4. فصلنامه حضور، ش 40، ص 111.

5. همان، ص 112.

6. سیدحسین موسوی، مجله مطالعات منطقه ای، ش 8 (تهدیدهای جدید امنیتی اسراییل...).

7. مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1 .

8. از سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه (16/1/81).