کد قالب کانون عرفان نظری

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2121
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2121
بازدید ماه : 2349
بازدید کل : 155005
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1403

موضوع عرفان نظری

عرفان از لحاظ لغوی به معنی نوعی شناخت است و در اصطلاح آنرا چنین می‌توان تعریف کرد:

نوعی شناخت و معرفت مستقیم که فراحسی و فراعقلی است و کشف حجاب های قلب با نوعی سلوک و جذبه میسر می‌شود و بدین‌سان عارف به غیب و وحدت اصیل نهفته در وراء ظواهر و کثرتها وقوف می‌یابد. این روند، سیری انفسی دارد و از راه اشراق حاصل می‏شود.

برای وضوح بیشتر معنای عرفان و ابعاد متعدد آن عرفان را از چند حیث می‏توان تفکیک کرد:

  • به عنوان ادراک: به معنای شناخت بی واسطه و مستقیم از سنخ علم حضوری که طی آن عارف به عالم وحدت و غیب جهان دست می‏یابد.
  • به عنوان نوعی نگرش: از این جنبه نحوه ای قرائت باطنی مبتنی بر تاویل از متون مقدس و یا آثار ادبی تحت عنوان «قرائت عرفانی» مطرح است که در مقابل و در عرض قرائت های فلسفی، فقهی، کلامی و مانند آن قرار می‏گیرد.
  • به عنوان روش: به نوعی سلوک و شیوه زیستن معطوف به فرارفتن از معهودات علمی و عملی و آداب و عمل کردن خلاف عادات روزمره و خواهشهای درونی برای دستیابی به حقیقتی غایی نهفته در وراء ظواهر اطلاق می‏شود.
  • به عنوان مجموعه تعالیم: که در قالب نگاشته ها و گفته های عارفان( در دو بعد نظری و عملی) و به جهت روشن ساختن بینش عرفانی به هستی و نیز طریق سلوک گردآوری شده است.
  • به عنوان نهادی تاریخی: نمود خارجی و اجتماعی این نهاد در اسلام صوفیه و متصوفه می‏باشد که با دیگر نهادهای اجتماعی و دینی، روابط، چالشها و داد و ستدهایی داشته است.

 

اصول مشترک نظامهای عرفانی

برای عرفان، دانستن شاخه‌ای از شناخت چند رکن ضروری است.

  • اعتقاد به درجات عوالم هستی: بینش عرفانی مدعی فرارفتن از ظواهر و رسوخ به باطن است.
  • اعتقاد به درجات ادراک انسان: از آن جهت که شناخت حسی ظاهری و حتی شناخت عقلی، شناختی عرفانی محسوب نمی‏شود. راه دریافت حقایق غایی عالم، علم حضوری و شهودی است که البته خود متضمن درجات و مراحل متعددی است.
  • اعتقاد به درجات انسان: انسان نیز مانند عالم، بالقوه حاوی درجاتی است که با سلوک طریقه عرفانی و حصول آگاهی های عرفانی به ترقی دست می‏یابد.
  • واقعی بودن درجات و حالات و معارف: همه نحله های عرفانی یافته های خود را گزارشی اصیل از حقیقت جهان می‏دانند نه بر ساخته های ذهنی یا دستاوردهای خیال و توهم خویش.

 

در عرفان دینی مبنای دیگری نیز مطرح است:

  • تقدس و الهی بودن یافته ها: درجات و حالات عرفانی به معنای انتساب آن به خداوند متعال است.

 

به عرفان اسلامی دو مبنای دیگری نیز می‏توان افزود:

  • مبتنی بر اسم شناسی : آغاز و انجام عرفان اسلامی چه به لحاظ وجود شناسی، چه به لحاظ معرفت شناسی و چه به لحاظ عملی مبتنی بر اسماء الهی است.
  • اعتقاد به درجات قرآن: عرفان اسلامی به تعبیری باز نمایاندن بواطن و لایه های درونی آیات نازل شده الهی در قرآن مجید است.تطابق درجات کتاب تدوینی (قرآن) با کتاب تکویتی (جهان هستی) و نیز با کتاب انفسی (وجود انسان) از مشخصه ها و ممیزات عرفان اسلامی است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان
برچسب‌ها: اخلاق وعرفان