کد قالب کانون

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2372
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2372
بازدید ماه : 2600
بازدید کل : 155256
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 اسفند 1402

 

 

پرسش دوم: خالق خدا چه کسی بوده است؟

پاسخ: این پرسش در اذهان بسیاری از جوانان مطرح می شود و البته از ابتدایی ترین پرسش هایی است که میان مادی گرایان وموحدان از دیرباز مطرح بوده است.

 


1- سوره نساء آیه 119
2- طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 5، ص 85.
3- {و نحن أقرب إلیه من حبل الورید}؛ «و ما به او از رگ قلبش نزدیک تریم»سورة ق آیه 16.

اگر بر این عقیده باشیم که علت ها یکی پس از دیگری کنار هم قرار می گیرند و تا بی نهایت ادامه دارند به این جا می رسیم که خداوند هم که نخستین علت است خود نیاز به علت دیگری دارد؟ سؤال این جاست که چه چیزی علت به وجود آمدن خداست و یا به عبارت ساده تر چه کسی خدا را آفریده؟

ذکر این نکته لازم است که اعتقاد به قانون علیت و لزوم وجود علت نخستین، فقط در بین فلاسفه الهی نیست بلکه ماتریالیست ها نیز به آن معتقد هستند، با این تفاوت که مادی گرایان علت العلل یا علت نخستین را فاقد علم و اراده تصور می کنند و نام آن را ماده و یا در جایی ماده و انرژی می دانند ولی خداپرستان آن علت اولیه را دارای علم و اراده می دانند و نام آن را خدا می گذارند. پس این سؤال فقط متوجه خداپرستان نبوده و سؤالی است که مادی گرایان هم باید به آن پاسخ دهند.

با توجه به دلایل محکم، منطقی و عقلی که به باطل بودن تسلسل ( یک سلسله علت و معلوم بی پایان) منتهی می شود، همه فلاسفه اعم از مادی و الهی به وجود یک مبدأ ازلی قائل می باشند؛ نکته مهم دیگر که باید در نظر داشت این که هر موجودی به علت و آفریننده ای نیاز دارد در همه جا صحیح نیست، یعنی این که این قانون کلیت ندارد و تنها در موجودی درست است که قبلا نبوده و سپس هستی پیدا کرده است، نه در موجودی که همیشه بوده و نیازی به علت ندارد.

موجودی که همیشگی و ازلی است، وجودش از درون ذاتش می جوشد، نه از بیرون آن که محتاج به آفریننده باشد. انسان، زمین، آسمان ها و... محتاج آفریننده اند. ولی علت العلل نیازی به علت ندارد. پس وجود خداوند که علت العلل است نیاز به هیچ علتی ندارد. در نتیجه، خداوند از خالق بی نیاز است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ