کد قالب کانون عظمت مقام امام علی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2014
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2014
بازدید ماه : 2242
بازدید کل : 154898
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 19 اسفند 1402

عکس نوشته نام علی | عکس پروفایل اسم علی | متن در مورد حضرت علی (ع)

علی (علیه‏السلام) از زبان شاگردان
شاگردان امام علی (علیه‏السلام) و بهره‏مندان مکتب آن حضرت نیز دربارهٴ شخصیت علمی و عملی وی بسیار سخن گفته‏اند.
مرحوم ثقة الاسلام کلینی (رحمه‏الله) از شاگردان برومند مکتب این حکیم الهی است که از مفاخر جهان تشیّع به شمار می‏رود و کتاب ارزشمند «کافی» او در اصول دین و فروع دین، از کتاب‏هایی است که در عِداد کتب معصومان (علیهم‏السلام) قلمداد می‏شود؛ چون ایشان کلام معصومان را در «کافی» جمع‏آوری کرده است.
کلینی (رحمه‏الله) در کتاب کافی، خطبهٴ توحید را از امیر مؤمنان (علیه‏السلام) نقل می‏کند که حاوی معارفی بلند است. حضرت علی(علیه‏السلام) وقتی مردم را به نبرد با معاویه دعوت می‏کند، پیش از آن که با آنان سخن بگوید، با خالق خود سخن می‏گوید و نخست از حمد و ثنا، وصف، شناخت و شناساندن خداوند متعال، که
حکمت نظری است، کلام به میان می‏آورد:
«الحمد لله الواحد الأحد الصمد المنفرد الّذى لا من شى‏ء کان ولا من شى‏ءٍ خلق ما کان».
و در پایان خطبهٴ مزبور می‏فرماید:
بذلک أصف ربّى فلا إله إلّا الله من عظیم ما أعظمه ومن جلیل ما أجلّه ومن عزیز ما أعزّه وتعالی عمّا یقول الظالمون علوّاً کبیراً.۱۵
مرحوم کلینی (رحمه‏الله) پس از نقل پایان خطبه می‏فرماید: این خطبه از خطبه‏های مشهور آن حضرت است؛ تا حدی که در میان عامه نیز شهرت دارد. اگر کسی اهل اندیشه و تدبّر در مسائل توحیدی باشد، کافی است پیرامون این خطبه بیندیشد که مسائل عمیق توحیدی را در بردارد:
وهذه الخطبة من مشهورات خُطبه (علیه‏السلام) حتّی لقد ابتذلها العامّة وهى کافیة لمن
طلب علم التوحید إذا تدبّرها وفهم بما فیها. ۱۶
آن‏گاه می‏فرماید: اگر تمام جن و انس و خردمندان همهٴ جوامع بشری، گردهم آیند و در بین این جوامع، پیامبری نباشد و این اندیشمندان، که تنها از راه‏های عادی به مقام علمی رسیده‏اند، بخواهند دربارهٴ توحید خداوند سخن بگویند، هرگز نمی‏توانند مانند علی بن ابی طالب (علیه‏السلام) سخن بگویند:
فلو اجتمع ألسنة الجنّ والإنس لیس فیها لسان نبىٍّ علی أن یُبیّنوا التوحیدَ بمثل ما أتی به بأبی وأمى ما قَدَرُوا علیه ولولا إبانته صلوات الله علیه ما علم الناسُ کیف یسلکون سبیل التوحید.۱۷
این ادعای کلینی (رحمه‏الله) تقریباً نوعی تحدّی همگانی است؛ شبیه همان بیانی که خداوند دربارهٴ قرآن کریم
فرموده است: ﴿قل لئن اجتمعت الجنّ والإنس علی أن یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بِمثْله ولو کان بعضهم لبعضٍ ظهیراً﴾۱۸؛ بگو اگر تمام جنّ و انس، گردهم آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، هرگز نمی‏توانند، گرچه پشتیبان یکدیگر باشند.
نمونهٴ دیگری از بهره‏مندان مکتب پر بار علوی نقل می کنیم تا روشن شود که بزرگان علم دربارهٴ احاطهٴ حکیمانهٴ حضرت امیرمؤمنان علی (علیه‏السلام) چه می‏گویند.
در نهج‏البلاغه خطبه‏ای است که این‏گونه آغاز می‏شود: «یا له مراماً ما أبعده وزوراً ما أغفله و خطراً ما أفظعه»؛ وه! که چه مقصد بسیار دور و چه زیارت کنندگان بی‏خبر و چه کاری دشوار و مرگبار!
و در پایان آن چنین می‏فرماید: «إن للموت لغَمراتٍ هى أفظع من أن تُستغرَق بصفةٍ أو تَعتدل علی عقول أهل الدّنیا»؛ مرگ آن‏چنان بر هستی انسان مسلّط می‏شود و او را فرا می‏گیرد که وصف پذیر نیست، عقول
دانشمندان، توان آن را ندارد که پدیدهٴ مرگ را به درستی تشریح کنند!
یکی از جمله‏های بلند خطبه مزبور این است که می‏فرماید: «لا یَتعارفون لِلیلٍ صباحاً ولا لِنهارٍ مساءً أىّ الجدیدَیْن ظَعنوا فیه کان علیهم سرمداً»۱۹؛ اینان خواه در شب سفر کنند و در سفر شب بمیرند، یا در روز مسافرت کنند و روزْ رخت بر بندند، سرمدی خواهند شد.
این جمله از غرر جمله‏های نهج‏البلاغه است و شارحان نیز در تشریح این جمله کوشش‏ها کرده‏اند ولی بسیاری از آنان به عمق این جملهٴ امام علی (علیه‏السلام) ره نیافته‏اند.
ابن ابی الحدید معتزلی در شرح این خطبه می‏گوید:
این خطبه از عمقی عجیب برخوردار است و حاوی الفاظی بلیغ، مشکل و فصیح
است که اگر کسی این فصل از نهج‏البلاغه را بررسی کند، خواهد فهمید که آنچه معاویه گفته است که: «کسی جز علی فصاحت را برای قریش بنیانگذاری نکرد» صحیح گفته است، اگر تمام فصحای عرب در جایی جمع باشند و این خطبه بر آنان قرائت شود شایسته است همگی به خاک افتاده، سجده کنند! همان‏گونه که شعرا برای قول عدی بن رقاع سجده کردند و در جواب اعتراض عده‏ای گفتند: ما جایگاه‏های سجده در شعر را می‏شناسیم، همان‏گونه که شما جایگاه‏های سجده در قرآن را می‏شناسید.۲۰
همان طور که قرآن سوره‏هایی دارد و در آن آیاتی است که اگر خوانده شود باید سجده کرد، علی بن ابی طالب (علیه‏السلام) نیز خطبه‏هایی دارد (که یکی از آنها همین
خطبه است.) اگر آن را برای خردمندان فصیح و بلیغ و کارشناسان فصاحت و بلاغت بخوانند، آنان باید سجده کنند!.
این نکته در حضور درس استاد، علامهٴ طباطبایی (قدس‌سره) مطرح شد که چگونه ابن ابی الحدید چنین تعبیر بلندی دارد. استاد (رحمه‏الله) فرمود: ابن ابی الحدید گزاف نگفته است؛ زیرا سجده برای کلام خداست؛ همان محتوای قرآنی است که به صورت خطبه‏های علی (علیه‏السلام) درآمده است، سجده در حقیقت برای کلام خداوند است، نه برای کلام مخلوق او.
ابن ابی الحدید در ادامه می‏گوید:
أُقسم بِمَن تُقسِم الأُمَم کُلُّها به لَقَد قرأت هذه الخطبة منذ خمسین سَنةٍ إلی الآن أکثر من ألف مرّة ما قرأتها قطّ إلاّ و أحْدثتْ عندى روعةً وخوفاً وعِظَةً….
قسم یاد می‏کنم به آن مبدئی که همهٴ امّت‏ها بدان سوگند یاد می‏کنند که من این خطبه را از پنجاه سال پیش تاکنون، بیش از هزار بار خوانده‏ام و هر بار که می‏خواندم برایم
تازگی داشت و مطلب جدید و موعظه‏ای تازه در قلبم پدید می‏آورد.۲۱
یکی از حُکمای بنام اسلام، بوعلی سینا (رحمه‏الله) است. این حکیم متألّه رساله‏ای در معراج نوشته و در آن بیانی را که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرمؤمنان (علیه‏السلام) دربارهٴ عقل و فراگیری علم عقلی فرموده است نقل می‏کند و از علی (علیه‏السلام) چنین یاد می‏کند:
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی بن ابی طالب (علیه‏السلام) که در بین یاران پیامبر همانند عقل در بین حواسّ بود ، چنین فرمود: «یا على إذا تَقرّب الناس إلی الله بأنواعِ البِرّ، تقرّب إلیه أنت بِالعقل، تَسبقهم». ۲۲
یا علی! آنگاه که مردم با انجام انواع کارهای نیک به خدا تقرّب می جویند،
تو با عقل به خدا تقرّب جوی، بر ایشان پیشی می گیری.
این بیان ابن سینا در رسالهٴ «معراجیه» به زبان فارسی و به همین تعبیر آورده شده و در حاشیهٴ کتاب شفای ابن سینا، بعضی از حاشیه نویسان ترجمه‏اش را آورده و گفته‏اند:
علی بن ابی طالب (علیه‏السلام) در بین دیگر صحابهٴ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مانند معقول در میان محسوس بود: «کَالْمعقول بِیْن المحْسوس». او عقل است و دیگران حسّ، حواس به عقل نیازمندند و عقل رهبر آنهاست؛ علی رهبر صحابه است و صحابه به او نیازمندند.
پاورقی ها :
۱ ـ همان، خطبهٴ ۳/
۲ ـ همان، حکمت ۷۷/
۳ ـ سورهٴ حدید، آیهٴ ۲۰/
۴ ـ سورهٴ جاثیه، آیات ۳ ۴/
۵ ـ سورهٴ ذاریات، آیات ۰۲ ۲۱/
۶ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۹۰/
۷ ـ نهج البلاغه، خطبهٴ ۱۵۱/
۸ ـ همان، خطبه ۱۰۹/
۹ ـ همان، خطبه ۸۷/
۱۰ ـ سورهٴ حدید، آیهٴ ۲۰/
۱۱ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۴/
۱۲ ـ نهج البلاغه، حکمت ۳۸۵/
۱۳ ـ سورهٴ نحل، آیهٴ ۹۷/
۱۴ ـ سورهٴ یونس، آیهٴ ۲۴/
۱۵ ـ سورهٴ نازعات، آیهٴ ۳۳/
۱۶ ـ سورهٴ طه، آیهٴ ۵۴/
۱۷ ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ ۱۸/
۱۸ ـ نهج البلاغه، خطبهٴ ۲۳۰/
۱۹ ـ نهج‏البلاغه، خطبهٴ ۲۲۳/
۲۰ ـ سورهٴ لقمان، آیهٴ ۳۳/
۲۱ ـ نهج البلاغه، خطبهٴ ۲۳۰/
۲۲ ـ سورهٴ حدید، آیهٴ ۱۴/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: علی (ع) را بهتر بشناسیم