کد قالب کانون هنر چیست؟ معنی هنر به زبان ساده

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3285
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 3285
بازدید ماه : 3513
بازدید کل : 156169
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 11 اسفند 1401

هنر چیست و هنرمند به چه کسی می‌گویند؟

هنر چیست؟ معنی هنر به زبان ساده

هنر یا Art طیف وسیعی از فعالیت های انسانی را در بر می گیرد ، فعالیت هایی که در آن یک یا چند اثر خلق می شود و اثرات آن صمعی ، بصری ، یا قابل لمس هستند. آثار هنری توسط مهارت های انسانی مثل تخیل یا بر اساس یک سری قواعد و قوانین فنی خلق می شوند. هنر وقتی تبدیل به یک اثر می شود ارزشمند می شود و با توجه به احساس زیبایی شناسی که در انسان وجود دارد ناخودآگاه توسط انسان ها مورد قدردانی و توجه قرار می گیرد.

هنر چیزی است که از زمان های بسیار قدیم همیشه همراه انسان ها بوده است و شما نمونه های بسیار زیادی از اثرات هنری که توسط انسان ها حتی در زمان غارنشینی به وجود آمده اند را می توانید مشاهده کنید. از هنرهایی که بصورت تجسمی ( قابل لمس ، دارای جسم ) هستند می توانیم به هنرهایی مثل مجسمه سازی ، نقاشی ، عکاسی ، خطاطی ، مقعرکاری و ... نام ببریم.

 

برخی افراد از معماری نیز به عنوان یکی از انواع هنرهای تجسمی نام می برند اما در این خصوص بین علما اختلاف است و برخی می گویند که هنر یعنی فارغ از علم و قواعد فکر کردن و به همین دلیل با توجه به اینکه در معماری از اصول مهندسی و ساختمان تقریبا ثابتی وجود دارد این رشته را به عنوان هنر در نظر نمی گیرند .

برای مثال معماری را با نقاشی مقایسه می کنند و اعتقاد دارند که نقاشی هیچوقت یک چیز مشخص و معین برای خروج و نمایش ندارد و همیشه چیز جدیدی ارائه می دهد اما معماری در بسیاری از موارد یک چیز ثابت است و حتی با توجه به اینکه جنبه زیباسازی در آن وجود دارد یک هنر محسوب نمی شود.

البته برخی دیگر اعتقاد دارند که دسته ای دیگر از هنر به نام هنرهای تزئینی وجود دارد که معماری در آن دسته از هنرها قرار می گیرد. جالب است بدانید که در طی گذر زمان تعاریف مختلفی از هنر ارائه شده است و بعضا شاهد این هستیم که این روزها چیزهای عجیب و غریبی را به عنوان هنر معرفی می کنند اما در خصوص هنر همیشه یک چیز ثابت است ، هنر برای بیان احساسات ، برای برقراری ارتباطات و همچنین دارای یک ایده در پس زمینه است که باید از قدرت تخیل انسان برگرفته شده باشد.

 

چه چیزهایی هنر نیستند؟ هر چیز عجیبی هنر نیست

وقتی شما از نحوه شناسایی یک اثر هنری از نظر ظاهری صحبت می کنید نمی توانید دقیقا تصمیم بگیرید که یک چیز اثر هنری است یا خیر !! در واقع شناسایی یک اثر هنری الزاما این نیست که شکل هنر شناخته شده ای در آن به وضوح مشخص باشد !!

هیچ مجموعه ای از صفات و ویژگی های زیبایی شناسی پیشفرضی برای توصیف یک اثر هنری بصورت دقیق وجود ندارد و ممکن است چند خط خرچنگ و قورباغه از نظر ما !! از نظر بسیاری دیگر یک اثر هنری باشد. اما نکته اینجاست که علی رقم اینکه یک اثر هنری ممکن است ظاهری نامعلوم از لحاظ هنری داشته باشد اما همیشه قواعد و قوانین رسمی خاصی برای قضاوت و تحلیل زیبایی شناختی اثر وجود دارد که با توجه به آنها یک اثر هنر محسوب می شود.

جالب است بدانید که در بیشتر مواقع زمانیکه صحبت از هنرهای تجسمی می شود منظور ما قطعا داشتن یک سری قوانین و قوعد زیبایی شناختی مشخص از نظر عامه مردم و همچنین داشتن یک شکل و ظاهر هنری است که در اصطلاح فنی تر ما می گوییم که اثر هنری باید قوعد و قوانین هنرهای تجسمی از نظر ظاهر و فرم را باید داشته باشد یا در اصطلاح فرمالیسم مناسب را باید داشته باشد.

 

اگر بخواهیم یک اثر تجسمی را در دسته بندی هنر قرار بدهیم بایستی ضمن اینکه اثر مربوطه فرمالیسم مناسب را باید داشته باشد باید اصول و عناصر هنری آن با هم تعامل و هماهنگی داشته باشند. اصول هنز شامل حرکت ، اتحاد ، هماهنگی ، تنوع ، تعادل ، کنتراست ، نسبت و البته الگو است.

یعنی اگر یک اثر هنری اینها را نداشته باشد هنر تجسمی در نظر گرفته نمی شود. یک اثر هنری برای این هنر محسوب شود بایستی دارای بافت ، فرم ، شکل ، رنگ ، ارزش و خط مشخص باشد. یعنی اگر شخصی در هر اثر هنری خودش یک سبک و روش مشخص را رعایت نمی کند و هر چیز بی ساختاری را هنر می داند این در دسته بندی هنر قرار نمی گیرد.

اما اگر چیز از نظر ما عجیب و غریبی را با رعایت نظم و ساختار و الگوی همیشگی خودش به اشکال مختلف به تصویر یا تجسم در بیاورد این یک نوع هنر محسوب می شود. داشتن قواعد و قوانینی که عنوان کردیم است که باعث می شود سایر هنرمندان بتوانند آثار هنری را تجزیه و تحلیل کنند و آنها را با معیارهای زیباشناسی خودشان تطبیق بدهند. در واقع اثری به عنوان اثر هنری محسوب می شود که توسط دیگران قابل بحث و گفتگو و تجزیه و تحلیل باشد.

 

معنی هنر چیست؟ از زبان ویکی پدیا ( Wikipedia )

از نظر ویکی پدیا هنر مجموعه ای از آثار یا فرآیندهایی است که به دست انسان ساخته می شوند. این آثار با هدف انتقال یک مفهوم ، یک ایده یا یک تفکر طراحی و خلق می شوند. الزامی به وجود داشتن زیبایی در هنر نیست اما هنر همیشه همراه با خلاقیت بوده است. هر چند هنر در برخی اوقات به توانایی و قدرت خلق کردن یا آفریدن زیبایی نیز اطلاق می شود.  به شخصی که اثر هنری را ایجاد می کند ( خلق می کند ) در اصطلاح هنرمند گفته می شود.

تعریف هنر چیست از جانب دانشگاه بریتانیکا

تعریف جالبی که این دانشگاه از هنر داده است به این شکل است : هنر در واقع استفاده کردن از توانایی ها و تخیلات برای خلق کردن آثار زیباست ، با هنر می توان تجربیات و احساسات را با دیگران تقسیم کرد. در ادامه باید به این موضوع توجه کنید که هنوز هیچ توافق جامع و کاملی در خصوص اینکه اساس هنر چیست ، وجود ندارد ! بحث هنر آنقدر بزرگ است که ذات هنر و مفاهیم مرتبط با آن مثل زیبایی و خلاقیت بصورت ویژه در شاخه از هنر به نام فلسفه هنر و زیبایی شناسی بررسی می شود.

تعریف هنر چیست بر اساس کتاب استراتژی بازاریابی هنر

تعریف هنر بر اساس این کتاب به این شکل است : بصورت کلی به دو دسته بندی هنر کارکردی و هنر رویه ای تقسیم بندی می شود. در هنر کارکردی ، هنر برای رساندن یک منظور و هدف طراحی شده است و در واقع هنر راهی برای دست پیدا کردن به هدف هنرمند است . در عین حال وظیفه دیگر هنر کارکردی ایجاد کردن تجربه های زیبایی شناختی و لذت بخش است. اما در هنر رویه گرایانه حتما فرمول و فرآیند مشخصی برای خلق اثر هنری وجود دارد . بد نیست بدانید که هنرها و آثار هنری می توانند ابتدا بصورت هنر کارکردی معرفی شده و سپس در نهایت به صورت هنر رویه ای عمل کنند.

 

تعریف هنر از دیدگاه بزرگان هنر

در ادامه تعاریف هنر از دیدگاه بزرگان از جمله " میکل آنژ | پابلو پیکاسو | آلبرت انیشتین | لئو تولستوی | ارسطو | لئوناردو داوینچی | مارسل دوشامپ | مارک روتکو | نیچه | اسکار وایلد | رالف والدر امرسون | هیلدگارد | ونگوگ | ژول ورن و ... را برای شما نقل قول کرده ایم :

  1. تعریف هنر از میکل‌آنژ :: اثر هنری واقعی چیزی نیست جز سایه‌ای از کمال خداوندی.
  2. تعریف هنر از پابلو پیکاسو :: هنر دروغی است که حقیقت را بیان می‌کند.
  3. تعریف هنر از آلبرت اینشتین :: هنر واقعی را می‌توان چنین توصیف کرد : فشاری وسوسه انگیز در وجود هنرمند خلاق.
  4. تعریف هنر از ارسطو :: هنر ، آنچه را طبیعت از تکمیل آن ناتوان است کامل می‌کند.
  5. تعریف هنر از لئو تولستوی :: هنر باید از خشونت جلوگیری کند و فقط هنر است که از عهده چنین کاری بر می‌آید.
  6. تعریف هنر از لئوناردو داوینچی :: هنر ملکه همه دانش‌هایی است که آگاهی را به مردم جهان منتقل می‌کنند.
  7. تعریف هنر از مارسل دوشامپ :: هنر همان کشتی شکسته‌ای است که در آن هر کس به فکر نجات خویش است.
  8. تعریف هنر از مارک روتکو :: هنر سفری است به دنیایی ناشنلخته که قدم گذاشتن در آن فقط از عهده آنانی بر می‌آید که خود را به خطر بی‌اندازند.
  9. تعریف هنر از نیچه :: هنر مهمترین کار و فعالیت ماورای طبیعی مناسب برای زندگی است.
  10. تعریف هنر از اسکار وایلد :: هنر شدیدترین شکل فردگرایی است که جهان تا کنون به خود دیده است.
  11. تعریف هنر از اسکار وایلد :: فقط و فقط از طریق هنر است که می‌توانیم به درک کمال خود برسیم. فقط و فقط از طریق هنر است که می‌توانیم خود را برابر خطرات خفت‌آور زندگی محافظت کنیم.
  12. تعریف هنر از رالف والدر امرسون :: هنر معشوقه‌ای حسود است و اگر مردی استعداد نقاشی ، شعر ، موسیقی ، و معماری یا فلسفه داشته باشد ، شوهری بد و مشکل‌ساز خواهد بود.
  13. تعریف هنر از هیلدگارد مقدس :: هنر یادآور خاطره‌ای مبهم از مقام والایی است که در بهشت داشته‌ایم و از آن فرو افتاده‌ایم.
  14. تعریف هنر از ونسان ونگوگ :: می‌خواهم از طریق هنرم تحت تأثیر من قرار گیرند. می‌خواهم مردم بگویند که او احساس عمیقی دارد، او احساس لطیفی دارد.
  15. تعریف هنر از واسیلی کاندینسکی :: در هنر ، (باید) وجود ندارد ، هنر آزاد است.
  16. تعریف هنر از ولتر :: تمام هنرها برادر یکدیگرند هر یک از هنرها بر هنرهای دیگر روشنایی می افکند.
  17. تعریف هنر از اسکار وایلد :: هنر کلید فهم زندگی است.
  18. تعریف هنر از فردریک شوپن :: شکل بخشیدن به احساسات لطیف را هنر می گویند.
  19. تعریف هنر از ویکتور هوگو :: دانشمندان ، علما و بزر گان هر کدام نر دبانی برای ترقی دارند لیکن شاعران و هنر مندان این راه را پروازکنان می پیمایند.
  20. تعریف هنر از ژول ورن :: انتظار نداشته باش همه هنر تو را درک کنند، قدر هنر را فقط هنر شناس می داند.
  21. تعریف هنر از جبران خلیل جبران  :: هنر گامی است که از طبیعت به سوی لایتناها برداشته می شود.
  22. تعریف هنر از جبران خلیل جبران :: هنر زمانی آغاز شد که انسان خورشید را یا سرود حق شناسی ستود.
  23. تعریف هنر از جبران خلیل جبران :: هنر گامی است از شناخته ها به سوی ناشناخته ها
  24. تعریف هنر از ارد بزرگ :: شناور بودن خرد آدم در جهان احساس ، به او میدان بروز و رشد هنر را داده است
  25. تعریف هنر از لودویک بتهوون :: تکامل باید هدف اولیه همه هنر مندان حقیقی باشد.
  26. تعریف هنر از گوته :: انسان باید در طول زندگی هر روز کمی موسیقی گوش دهد، کمی شعر بخواند و روزی یک تصویر زیبا ببیند تا علایق دنیوی نتواند حس زیبا شناسی را،که خداوند در روح او قرار داده است را نابود کند.
  27. تعریف هنر از پرسی بیس شلی :: شعر پرده زیبایی پنهان در این دنیا را کنار می زند و پیرامون ما به گونه ای نمایان می کند که گویی تا به حال نا شناخته بوده است.
  28. تعریف هنر از فردوسی :: آنگاه که هنر خوار می گردد جادو ارجمند می شود .
  29. تعریف هنر از پل وانری :: هنر عصاره زندگی است.
  30. تعریف هنر از ارد بزرگ :: هنر خوراک روان و هنرمند آفریننده آن است . بارگاه هنر با هیچ جایگاهی درخور ارزیابی نیست.
  31. تعریف هنر از پیکاسو :: «هنر» دروغی است که چشمانمان را به روی حقیقت باز می کند.
  32. تعریف هنر از پیکاسو :: هر کودکی یک هنرمند است ،مساله مهم "هنرمند ماندن" است.

معرفی انواع هنر یا هنرهای هفت گانه

تا اینجای کار شما با معنی و مفهوم هنر آشنا شدید. تعریف هنر از دیدگاه بزرگان را مشاهده کردید و البته از لحاظ دانشگاه و آکادمیک و حتی ویکی پدیا هم جمله هنر چیست را درک کردید. هر چند در نهایت به این نتیجه رسیدید که یک تعریف جامع و دقیق از هنر چیست و هنرمند کیست وجود ندارد. شما باید در نهایت برداشت شخصی خودتان از هنر را داشته باشید. در ادامه ما به انواع هنر یا مهمترین انواع هنرها اشاره ای می کنیم تا با هفت هنر اصلی که در دنیا مشهور هستند آشنا شویم.

معرفی هنر اول : موسیقی

اولین نوع هنر موسیقی است. هنری که با روح و روان شما بازی می کند. از دیرباز وزیدن باد در میان شاخه های درختان و نیزارها صداهایی تولید می کرد که انسان را به این فکر فرو برد که خودش هم می تواند با استفاده از نی صدا تولید کند. این سر منشاء اصلی طراحی یک آلت موسیقی و به وجود آمدن هنری شنیداری به نام موسیقی بود.

 

هنر موسیقی طبق اسناد تاریخی و باستانی در اولین تمدن های بشری هم وجود داشته است. قدمت این هنر به قدمت تاریخ تمدن انسان است. موسیقی هنر ترکیب کردن صدا و سکوت ، زیر و بم ، کلام و ریستم است و به صورت ویژه ای با احساسات درونی انسان ارتباط دارد. خوانندگی ، آهنگ سازی ، نوازندگی از جمله زیر مجموعه های هنر موسیقی هستند.

معرفی هنر دوم : حرکات نمایشی

هنر دوم حرکات نمایشی است. دقت کنید که حرکات نمایشی با هنرهای نمایشی متفاوت هستند که در ادامه توضیح می دهیم. حرکات نمایشی شامل انواع رقص ، شعبده بازی ، تردستی ، آواز خووانی ، نمایش های سیرک ( بندبازی ، معرکه گیری ، کار کردن با حیوانات و نمایش های پهلوانی ) و هنرهایی از این گونه می باشد که مستقیما با بدن انسان مرتبط است .

 

شروع این هنر از ابتدای قرن ششم میلادی می باشد. قبلا به نوعی هنر تاتر هم معروف بود که توسط گلادیاتورها انجام می شد اما امروزه تقریبا از هنرهای نمایشی ، حرکات نمایشی را جدا کرده اند. اگر دقت کنید حرکات نمایشی ، هنرهای نمایشی و هنر سینما همپوشانی های زیادی در تعریف هنر چیست ایجاد می کنند.

معرفی هنر سوم : هنرهای ترسیمی ( دیداری یا بصری )

هنر سوم ، هنری دو بعدی است. هنرهای تجسمی از جمله هنرهایی هستند که مشخصا با حس بینایی افراد ارتباط میگیرند.از جمله مهمترین هنرهای ترسیمی می توانیم به خوشنویسی ، نقاشی ، طراحی ، مجسمه سازی ، عکاسی ، گرافیک ، طراحی دکوراسیون ، طراحی صنعتی ، معماری و طراحی داخلی و حتی هنرهای مشتق شده از اینها نیز اشاره کنیم . این نوع هنرها بر روی تابلو ، دیوار و فضا خلق می شوند.

معرفی هنر چهارم : هنرهای تجسمی ( برگرفته از جسم و ماده )

هنر تجسمی نیز از انواع هنرهایی است که به عنوان هنرهای بصری ( دیداری ) نیز از آن یاد می شود. هنرهایی که بر اساس هنرهای تجسمی هستند بیشتر شناخته شده هستند و از آن جمله می توانیم به نقاشی ، مجسمه سازی ، طراحی محصول ، چاپ دستی ، عکاسی ، گرافیک ، طراحی صنعتی ، طراحی سرامیک ، صنایع دستی ( با هنر سنتی فرق دارد ) ، فیلمسازی ، معماری و طراحی داخلی اشاره کرد.

 

همانطور که متوجه شدید برخی از هنرها در زیر مجموعه چند هنر می توانند قرار بگیرند و این کاملا طبیعی است. هنرهای تجسمی شامل گروه دیگری از هنر با عنوان هنرهای کاربردی هم می شوند که به طراحی مد ، طراحی گرافیک ، طراحی داخلی و هنرهای تزئینی اشاره دارد.

معرفی هنر پنجم : هنر ادبیات

هنر ادبیات یا هنر ادب را می توان معرف فرهنگ ، آداب و رسوم ، تفکرات ، آرمان ها و عقاید یک جامعه دانست. بد نیست ابتدا تعریفی از ادبیات داشته باشیم . ادبیات عبارت است از سخنانی که از حد سخنان عادی و عمومی برتر و والاتر بوده و مردم آن سخنان را در بین خود نقل و ضبط می کنند و از خواندن ، نوشتن آنها تحت تاثیر قرار گرفته و دگرگون می شوند و احساس غم ، شادی یا لذت می کنند.

 

معنی لغوی ادبیات در بین کارشناسان ادبی دنیا به عنوان دانش فرهنگی نیز عنوان می شود. از جمله هنرهای ادبی می توان به نویسندگی ، شاعری ، داستان سرایی ، سفرنامه نویسی ، فیلمنامه نویسی و سایر مشتقات آن اشاره کرد. بدون شکر فردوسی یکی از بهترین هنرمندان هنر ادبی دنیاست.

معرفی هنر ششم : هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی و حرکات نمایشی کمی همپوشانی دارند. در واقع هنرهای نمایشی شکلی از هنر است که هنرمند در آن با استفاده از فیزیک و بدن خود در وهله اول و در نهایت با استفاده از امکانات دیگری از جمله زبان بدن ، تکنیک های شنیداری و دیداری هنر خود را خلق می کند.

 

هنر دوم یا همان حرکات نمایشی ( رقص و ... ) و هنر ششم ( تئاتر و هنرهای نمایشی ) شباهت های بسیار زیادی با هم دارند اما در نهایت از هم تفکیک می شوند. از جمله هنرهای نمایشی می تواند به تئاتر ، اپرا ، اجرای عروسکی ، اجرای زنده ، داستان گویی ، تغزیه خوانی و ... اشاره کرد.

معرفی هنر هفتم : هنر سینما

آخرین دسته بندی انواع هنر به هنر سینما اشاره می کند. کلمه سینما یا   Cinema یک واژه یونانی است و هیچ ربطی به کلمه های ترکیبی فارسی عدد سی و نما ندارد. این کلمه یونانی به معنی حرکت است اما در اصطلاح سینما هنر و تکنیکی است که به وسیله آن یک سری تصاویر متحرک ( واقعی یا ساخته شده ) پیامی را به مخاطب خود که تماشاگر نام دارد انتقال می دهد.

 

هنر سینما تلفیقی از صنعت ، فن و تکنیک است. این روزها سینما و رسانه ابزاری قدرتمند برای دستیابی به اهداف کشورها به حساب می آیند. برای مثال سینمای هالیوود افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر گذاشته و باعث ایجاد خرابکاری های زیادی در دنیا می شود از جمله محیط زیست که در ادامه پیشنهاد می کنم مقاله زیر را بخوانید.

نتیجه گیری و خلاصه تعریف هنر و انواع آن

هنر نوعی زیبایی شناسی است که معمولا با هدف رساندن یک منظور یا هدف به مخاطبش طراحی و تولید می شود. ما هنرهای مختلف را به هفت دسته بندی هنرهای موسیقی ، نقاشی ، نویسندگی ، هنرهای دستی ، شعر ، تئاتر ، سینما تقسیم بندی می کنیم.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: هنر شناسی