کد قالب کانون آشنایی با هنر تریکو بافی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2454
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 2454
بازدید ماه : 2682
بازدید کل : 155338
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 23 آذر 1402

آشنایی با هنر تریکو بافی

تریکو بافی هنری جذاب و ساده و با کاربرد زیاد در تزئینات است. برای آشنایی با این هنر با ساعد نیوز همراه باشید.

وقتی حرف از صنایع دستی به میان می آید، انتظار داریم که با هنری چند صد ساله رو به رو شویم. اما این باور چندان درست نیست. اگرچه بسیاری از هنرها به دلیل نیاز آدم ها و در زمان های قدیم رواج پیدا کردند، اما هرچه زمان می گذرد، صنایع دستی تازه، کارآمد و ساده تری نیز به دست هنرمندان شکل می گیرد. یکی از این هنرهای تازه و بسیار پرطرفدار، تریکو بافی است.

تریکو بافی چیست؟

تریکو نوعی دوخت است که در آن نخ ها را به صورت دایره ای یا به اصطلاح تار عنکبوتی، به هم پیوند می دهند. تراکم این بافت بالا نیست و طراحی آن درست مانند تار عنکبوت از یک نقشه معین پیروی می کند. در این هنر بر خلاف بافتنی برای بافت بیشتر از قلاب استفاده می شود و در واقع این هنر شباهت هایی به هنر قلاب بافی دارد. شما با استفاده از این تریکوبافی می توانید سبدهای نظم دهنده، پتوی مبل و یا حتی پادری ببافید. برای بافت با تریکو باید از قلاب های مخصوص کاموای تریکو استفاده شود که دارای سایز بزرگ تری نسبت به قلاب های بافت با کاموای معمولی هستند. با این حال برای بافت گره های درشت تریکو، نمی توانید از قلاب معمولی استفاده کنید. قلاب های تریکو بافی از میل بافتنی و قلاب معمولی بزرگتر هستند و عرض های متفاوتی دارند. انتخاب اندازه قلاب به محصول شما و البته ضخامت نخ تریکو نیز بستگی دارد.

کاربردهای تریکو

وسایل و محصولاتی که توسط هنر تریکو بافی خلق می شوند کاربرد تزئینی دارند. به طورکلی می توان گفت هنر تریکو و وسایل تولیدی آن، جنبه تزئینی دارند و برای دکوراسیون استفاده می شوند. اما وسایل دیگری همچون انواع سبد، پاف، فرشینه، کریر نوزاد، پادری، کمربند، هدبند، شال گردن، سبد نگهداری حیوانات خانگی و… توسط این هنر و بافتنی زیبا و جذاب ساخته می شوند.

تفاوت تریکو و کاموا

نخ تریکو که یکی از وسایل تریکو بافی است، نسبت به نخ کاموا دارای ضخامت بیشتری است و همان طور که گفتیم بافت کار تریکو بسیار زودتر از بافت با کاموا به نتیجه می رسد. همین طور نخ تریکو بدون هر گونه پرز بوده و بر اثر گذشت زمان، پرزهای رایج در کامواهای معمولی، از آن دیده نمی شود. نخ تریکو در مقابل وزن گرفتن بافت، مقاومتی عالی دارد. به این معنا که هر آن قدر که محصول بافته شده شما وسعت یابد، نباید آن قدرها نگران وزن آن باشید. به طور مثال اگر تصمیم گرفته باشید که یک پتو به وسیله نخ تریکو ببافید، این پتو در عین ظاهر حجیمی که دارد، وزن زیادی نداشته و سبک خواهد بود.

وسایل مورد نیاز

  • کاموا یا نخ تریکو: نخ تریکو به عنوان متریال اصلی این هنر، نقش بسزایی در شکل نهایی محصول شما دارد. این نخ ضخامت و حتی وزن بیشتری نسبت به نخ های معمولی دارد و از این رو اشیا جذابی را خلق میکند. هنگام خرید نخ تریکو به جنس، لطافت و حتی ضخامت نخ توجه کافی داشته باشید این نخ پس از پایان کار کاملا ملموس بوده و به همین جهت جنس نخ بسیار حائز اهمیت است.
  • قلاب تریکو بافی: میل های بافتنی، در تریکو بافی کاربردی نداشته و برای بافت کاموا و نخ مخصوص تریکو، از قالب های مخصوص که به نسبت قلاب های قلاب بافی و میل های بافتنی، اندازه بزرگتری دارند، استفاده می شود. برای انتخاب قلاب به عرض نخ توجه کنید و قلاب را متناسب با نخ خریداری کنید. اما در رابطه با جنس این قلاب ها، متناسب با سلیقه و راحتی خود قلاب ها را بخرید.
  • کفی سبد تریکو: برای انتخاب قلاب به عرض نخ توجه کنید و قلاب را متناسب با نخ خریداری کنید. اما در رابطه با جنس این قلاب ها، متناسب با سلیقه و راحتی خود قلاب ها را بخرید. با توجه به اینکه بافت سبد با تریکو، یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این هنر دستی است، تهیه و کمک گرفتن از کفی ها، در بافت سبد تریکو مفید است. به کمک این کفی ها، بافت سبد های تریکو راحت تر شده و استحکام بیشتری می یابند. این کفی ها به صورت آماده و در جنس های مختلف پلاستیکی، پلکسی و چوبی موجود است.
 
تریکو بافی

سخن آخر

ساخت محصولات هنری دست ساز علاوه بر آنکه دانش شما را در هنرهای متفاوت بالا می برد، به ایجاد حال خوب در شما کمک می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: هنر های دستی
برچسب‌ها: هنر شناسی