کد قالب کانون علی (ع) را بهتر بشناسیم

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1141
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1141
بازدید ماه : 1369
بازدید کل : 154025
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 10 شهريور 1402

 

علی علیه السلام و سیاست

یکی از ویژگیهای برجسته حضرت علی علیه السلام سیاست مدار بودن ان حضرت است و البته نه سیاست معاویه ای و عمر و عاصی . و این کلام خود حضرت است که میفرماید اگر دین و تقوا نبود من زیرکترین و با سیاسترین اعراب بودم.

اری حضرت علی است که بر علنی بودن بیعت ان هم در مسجد توهم هرگونه توطئه قبلی را نفی میکند , همچنان که رد کردن چند باره تقاضا ها و مجال اندیشه دادن به مردم پندار ناگهانی بودن بیعت را از بین میبرد.

و تاسف بار تر این است که برخی معاویه را از حضرت سیاستمدار تر میدانند ، و بیان میکنند که ان حضرت اگر سیاستمدار بودند حکومتش چنین ناپایدار نمیبود ؛ ولی نمیگویند سیاست چه ارتباطی با پایداری دارد مگر نه اینکه  این کلام خود حضرت است که میفرماید اگر دین و تقوا نبود من زیرکترین و با سیاسترین اعراب بودم. بلی نمیگویند که چه کسانی جنگهایی مانند جمل با هجده هزار کشته را بر او روا داشت یا چه کسی جنگ صفین را با 18 ماه و یکصد و ده هزار کشته بر حضرت را روا داشت.

اری هرگاه سیاست را فریبکاری ، الودگی به شیوه غیر الهی و امیختگی با دروغ و پیمان شکنی و استفاده از هر وسیله برای رسیدن به هدف تعریف کنیم ، سیاست معاویه از ان حضرت بیشتر بوده است. و این کلام حضرت میباشد که به خدا قسم ! معاویه از من باهوشتر نیست . ولی او فریبکاری و بزهکاری میکند. من نیرنگ به کار نمیبندم اما به وسیله فریب و نیرنگ نیز اغفال نمیشوم و هیچ نیروی شدیدی موجب ضعف من نتوان شد. *

 

 

 

 

علی علیه السلام و عبادت

 

 

 

در مورد عبادت حضرت باید گفت که او عابد ترین مردم بود ؛ از همگان بیشتر نماز میگذارد ؛ از همگان بیشتر روزه میگرفت  مردم  چگونگی نماز گزاردن نمازهای شب و خواندن نافله و ادعیه را از او اموخته بودند.

بلی اوست که در شب هریر ( شبی که جنگ صفین به شدت ادامه داشت )برای او قطعه چرمی میان دو صف گستردند و بر ان نماز گزارد ، در الی که تیرها از سمت راست و چپ گوش او عبور میکرد و پیش پای او فرو میافتاد و حضرت هیچ بیمی از خود نشان نمیداد ؛ بلی امام حسین هم در روز عاشورا به پدرشان اقتدا کردند.

و حضرت علی است که انقدر در نماز غرق میشود که تیر را از پای حضرت در حین نماز بیرون میکشند و ما نیز در نمازمان به هرچیزی فکر میکنیم ، جز اینکه در مقابل افریدگار خود قرار گرفته ایم.

و حضرت میفرمایید : هر روزی که در ان معصیت خداوند نشود ان روز عید میباشد.

بله دوستان انسان در اثر عبادت به بالا میرود و مراحل عرفانی را طی میکند.و بیجهت نیست که ابوبکر و عمر به چهره حضرت زیاد نگاه میکردند و خود عمر میگوید که از رسول خدا شنیدم که میگوید نگاه به صورت حضرت علی عبادت است ، ولی عمر نمیگوید که غصب حق او در نزد خدا و پیامبر چه جایگاهی دارد. *

و باز این غاصب خلافت است که دربرابرفضائل حضرت میگوید برای اصحاب پیامبر هیجده سابقه ( یعنی مایه امتیاز و برتری بر دیگران ) است که سیزده عدد ان به علی اختصاص داشت و در پنج امتیاز دیگر هم علی با ما شریک و همسان بود. ** و نظر او در مورد دوست خویش هم این است که حسد ده جزء است، نُه جزء آن در دوستش و يك جزء ديگر آن در تمامى قريش است و دوستش در آن جزء نيز با همه شريك است ***

و باز کسی که جنگ جمل را بر علیه او راه انداخت لب به اعتراف میگشاید و میگوید که محبوبترین مردان نزد پیامبر علی بود و او بود که روزها را به روزه و شبها را به عبادت به سر میبرد؛ و محبوبترین زنان نیز فاطمه بود.**** وباز اوست که میگوید ذکر علی (نام و فضائل)علی عبادتست.*****

چه سود که کوردلان او را نشناختند و حتی وقتی حضرت در حین نماز به وسیله ان ملعون ضربت خورد ، مردم گفتند مگر حضرت علی نماز جماعت هم میخواند !!

 

علی علیه السلام و پاسخگویی و مشورت

یکی از ویژگی های بارز حضرت این بود که با همه مشورت میکرد ، چه مسلمان چه یهودی و ...

عمر نیز همیشه با حضرت مشورت میکرد یا هنگامی که حضرت می دید کارهای اشتباه او باعث هلاکت یک عده بیگناه و خودش میشود ، بی پروا اظهار نظر میکردند و گفته عمر هم موید گفته ماست که همیشه میگفت :اگر علی نبود عمر هلاک میشد ؛ هرچند که باز هم رهایی پیدا نکرد.

پاسخگویی حضرت به تمامی مشکلاتی که از طرف خلفا پدیدار میشد ، همیشه راهگشای انها و مسلمانان بود.

مثلا ابوبکر : روزی یک یهودی نزد او امد و پرسید : به من خبر ده از ان چیزی که برای خدا نیست ،و از انچه نزد خدا یافت نمیشود و از انچه خدا نمیداند.ابوبکر که نتوانست جواب دهد گفت این سوالهای منکران خداست.ابن عباس گفت ای ابوبکر با او انصاف مکردی ، و ابوبکر و بقیه با ان مرد یهودی به نزد حضرت علی رفتند و یهودی سوالها را از حضرت پرسید و حضرت پاسخ داد.وقتی یهودی جواب تمامی سوالات را گرفت به حقانیت اسلام ایمان پیدا کرد و مسلمان شد. و ابوبکر هم خطاب به حضرت علی گفت : ای زداینده افسردگی و برطرف کننده غم و غصه ها *و پس از این ماجراها بود که ابوبکر بر منبر میگفت مرا رها کنید ، تا موقعی که حضرت علی میان شماست من بهترین شما نیستم **

نمونه بعدی معاویه است : او نیز وقتی به مشکلی میخورد به حضرت علی استعلام نموده و جواب میگرفت.یی از فرزندان حضرت به او میگفت : به سوالهای دشمن خود جواب میدهی ؟

حضرت نیز میفرمود : ایا برای ما کافی نیست که او محتاج و نیازمند به ما باشد و از ما سوال کند ؟ ***نمونه بعدی عمر است : از او پرسیدند ازکجا به احرام عمره درائیم ؟ گفت : برای پاسخ خودنزد علی برو و از او سوال کن.دستور همان است که علی بگوید و من از حکم او تعدی نمیکنم. ****

 

 

علی علیه السلام و قران

اگر بگویم علی یکی از دو نفری میباشد که قران در برابر فضائلشان به کرات ایه نقل شده است سخن گزافی نگفته ایم. اری دوستان بعضی از علمای معتبر عامه معترفند که 300 ایه در قبال ان بزرگوار نازل شده است.*

 

 اینک به چند نمونه اشاره می شود :

ü      آيا پس كسى كه مؤ من باشد مانند كسى است كه فاسق باشد (چنين نيست ) اينان يكسان نيستند. سوره سجده آيه 19

ü   جز اين نيست كه بيم دهنده اى و از براى هر قومى راهنمايى است. سوره رعد آيه 9) فخر رازى در ذيل اين آيه منظور از (هادى ) را حضرت على (ع ) نقل مى كند.

ü   جز اين نيست كه ولى شما خداست و رسولش ‍ و آنان كه بر پاى مى دارند نماز را و زكات را وقتى كه در ركوع اند مى دهند (سوره مائده - آيه 61)

ü      سوره مائده ایه 3

ü      المائده / 54

ü      الزمر / 33 .

ü      ایه مبارکه تطهیر که شامل همسر و حسنین هم می شود .احزاب / 33         و ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: علی (ع) را بهتر بشناسیم