کد قالب کانون دستاوردهای سیاسی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3289
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 3289
بازدید ماه : 3517
بازدید کل : 156173
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402

متن و عکس پروفایل 22 بهمن + عکس پروفایل تبریک دهه فجر

دستاوردهای سیاسی

1. سرنگونی رژیم

غرب، امریکا، محمدرضاشاه، وابستگان حکومت پهلوی و بسیاری از مردم ایران هرگز باور نمی کردند که روزی رژیم مقتدر و تا دندان مسلح پهلوی سرنگون شود. به همین دلیل، برخی مبارزان انقلابی در دوران مبارزه تنها در پی ایجاد تغییرهایی در رژیم همراه با حفظ اصل آن بودند. در مقابل، حضرت امام خمینی رحمه الله از ابتدا بر ضرورت ساقط کردن رژیم پهلوی تأکید می ورزید. ایشان می فرمود:

تا محمدرضا و دودمان پهلوی هست، ما نمی توانیم یک روی آزادی و یک روی استقلال برای مملکتمان ببینیم. ما می گوییم شاه تا نرود، آرامش برای مردم پیدا نمی شود.(1)

ایشان در کلامی دیگر می فرماید:

مجرم دست اول عبارت از امریکاست. مجرم دست دوم عبارت از این شاه است. ما حالا گرفتار این مجرمی که دست دوم است، هستیم.(2)


1- کوثر، (مجموعه سخنرانی های امام خمینی رحمه الله)، ص 449.

2- همان، ص 369.

با موضع گیری قاطعانه امام رحمه الله، مردم نیز شجاعانه و با روحیه ای بالا و با جدیت بیشتر در پی ساقط کردن رژیم برآمدند و به کمتر از آن  قانع نشدند. اعتراض ها و تظاهرات خودجوش به قدری پرشور بود که کمتر کسی تصور می کرد این نهضت، مردمی است و بدون پشتوانه عوامل خارجی انجام می گیرد. در همین زمینه، امام خمینی رحمه الله در توصیف پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می فرماید:

این کار بشری نبود. این کار خدایی بود. بشر می تواند یک شهر را، یک منطقه را آزاد کند، اما نمی تواند یک اجتماع را این چنین به حرکت در آورد که با دست خالی یک سلطنت 2500 ساله را واژگون کرد. در چهارم آبان در بازار بزرگ تهران از ترس پاسبانی، کسی تصور نمی کرد که بتواند یک پرچم نزند. چه طور می شود این حرکت به این عظمت را بشری دانست. کار، کار الهی بود؛ کار خدا بود. همه اقشار و طبقات متحد شدند و ریشه این جنایت کار را از بیخ و بن برانداختند و بر علیه استعمار مبارزه کردند. چون خدای بزرگ، پشتیبان این ملت بود، کار به سامان رسید و انقلاب پیروز شد.(1)


1- در جست وجوی راه از کلام امام، دفتر دهم، ص 131.

2. ایجاد حکومت جمهوری

رژیم پهلوی در قانون و عمل، هیچ نقشی برای مردم قائل نبود. مردم جایگاه مؤثری در رژیم پهلوی نداشتند و رژیم به مردم متکی نبود. انقلاب اسلامی، به این سیاست و بینش که خاص رژیم های سلطنتی است، پایان داد. بدین ترتیب، مردم در مهم ترین ساختارهای حکومتی، وضع قوانین و همه پرسی ها و اداره کشور نقش اصلی و تعیین کننده یافتند. در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، مردم، مخاطب اصلی و همراهان همیشگی امام بودند. امام، مردم را ولی نعمت مسئولان کشور می دانست و همه مقام های مملکتی را به خدمت به آنها دعوت و سفارش می کرد. اکنون حکومت ما، از دو پایه اصلی «اسلامی» و «جمهوری» شکل گرفته و این ترکیب بسیار قابل توجه است. در این نظام، در عین وفاداری به اسلام، نقش مردم نیز حفظ شده است. اصل اول قانون اساسی، به جمهوری بودن حکومت تصریح می کند. در این اصل آمده که حکومت ایران، جمهوری اسلامی است. همچنین قانون اساسی، دولت را به مشارکت دادن مردم در تعیین سرنوشت خود ملزم کرده است.(1) بر اساس اصل ششم قانون اساسی، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود که انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها و همه پرسی، نمونه آن است. این اصل به کلیات جمهوری بودن نظام و نقش مردم در آن اشاره می کند.

مردم ایران در یازدهم فروردین 1358 با اکثریت 2/98 درصدی به حکومت جمهوری اسلامی رأی دادند. مردم در تصویب قانون اساسی نیز مشارکت جدی داشتند. آنان ابتدا خبرگان تدوین کننده قانون اساسی را آزادانه انتخاب کردند و سپس به قانون اساسی مصوب همین مجلس خبرگان رأی مثبت دادند. «قانون اساسی نظام اسلامی ایران برای نخستین بار در همه پرسی سال 1358 با رأی مثبت 5/99 درصد شرکت کنندگان مصوب شد.»(2)


1- اصل سوم قانون اساسی.

2- عباس علی عمید زنجانی، فقه سیاسی، ج 1، ص 201.

در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 نیز مردم با رأی مثبت 38/97 درصدی خود اصلاحات آن را به تصویب رساندند.از دیگر جلوه های جمهوری بودن نظام، انتخاب شخص اول مملکت یعنی مقام رهبری است. این حق در اصل 107 قانون اساسی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم پیش بینی شده است. روش مستقیم در جایی است که به صورت آشکار، رهبر، مورد پذیرش اکثریت قاطع مردم باشد که مقبولیت حضرت امام خمینی رحمه الله چنین بود. روش غیرمستقیم، پس از ایشان به اجرا درآمد. در این روش، ابتدا مردم، خبرگان را انتخاب می کنند. سپس خبرگان از میان فقیهان دارای شرایط در اصول 5 و 109 قانون اساسی، رهبری را برمی گزینند که اعلم بوده و از پذیرش همگانی برخوردار باشد. انتخاب رئیس جمهور نیز یکی دیگر از ویژگی های جمهوری بودن نظام اسلامی است. مردم، عالی ترین مقام کشور پس از رهبری را که ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد، با رأی مستقیم خود انتخاب می کنند. مردم در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دخالت دارند. نمایندگان علاوه بر قانون گذاری، از وظایف و اختیارات مهم دیگری همچون رأی دادن به وزیران کابینه، استیضاح رئیس جمهور و وزیران، تصویب بودجه کل کشور، تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب عهدنامه ها و موافقت نامه های بین المللی و... برخوردارند. با توجه به اهمیت وظایف نمایندگان، واگذاری حق انتخاب آنان به مردم می تواند از جلوه های مهم جمهوری بودن نظام باشد.

3. مردمی شدن نظام

هر حکومتی برای مقابله با مشکلات بزرگ به تکیه گاهی محکم نیاز دارد. در چنین زمان هایی، حکومت های پوشالی به قدرت های استعماری، سازمان های اطلاعاتی، نیروهای نظامی، امکانات اقتصادی، تبلیغات و فریب کاری متوسل می شوند. رژیم پهلوی نیز از این دسته دولت ها بود. انقلاب اسلامی ایران، این دستاورد ارزشمند را برای مردم به ارمغان آورد که حکومت برای حل مشکلات مهم خود به مردم متکی باشد و از آنان کمک بخواهد. حضرت امام خمینی رحمه الله در صحنه های مختلف مبارزه و انقلاب مانند راه پیمایی ها، اعتصاب ها، پخش اعلامیه و درگیری مسلحانه با عوامل رژیم در روزهای پایانی حکومت پهلوی، بر حمایت مردمی از انقلاب، تکیه داشت. در جنگ تحمیلی عراق بر ایران نیز حکومت با تکیه بر نیروی مردم توانست متجاوز را تنبیه کند و در سر جایش بنشاند. مردم با حضور یک پارچه خود در صحنه های مختلف دفاع مقدس، عالی ترین و زیباترین مصداق پیوند حکومت با مردم را به تصویر کشیدند. همچنین در دوران محاصره اقتصادی ایران اسلامی از سوی قدرت های استکباری به ویژه امریکا، دولت اسلامی با جلب همکاری ها و مشارکت مردم و نهادینه کردن روحیه سازندگی در آنها توانست بر بحران چیره شود و دشمن را به زانو درآورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی