کد قالب کانون قرآن از ديدگاه قرآن و حديث

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1601
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1601
بازدید ماه : 1829
بازدید کل : 154485
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1402

عکس نوشته های قرانی

قرآن از ديدگاه قرآن و حديث

اشاره

آنجا كه سخن به فضيلت قرآن مى رسد، بهتر آن است انسان مكث و توقف كند و خود را در برابر قرآن، كوچك ببيند و به عجز و زبونى خويش اعتراف نمايد. چون اعتراف بر عجز و نارسايى گاهى بهتر از گفتار و قلم فرسايى در مدح و ثناست.

انسان آن موجود ممكن و محدود چگونه مى تواند حقيقت و واقعيت گفتار خداى بزرگ و نامتناهى را درك نموده و در مغز كوچك خود بگنجاند! و با كدام نيرو مى تواند موقعيت و ارزش واقعى قرآن را در مغز نارساى خود ترسيم و سپس بيان كند؟

يك نويسنده- هر چند هم توانا باشد- در اين باره چه مى تواند بنويسد؟ و يا يك خطيب سخنور هر چند هم گويا باشد چه بر زبان آرد كه شايسته آن باشد؟

آيا موجود محدود مى تواند موجودى غير محدود را توصيف و تعريف كند؟

در عظمت قرآن همان بس كه گفتار و كلام پروردگار بزرگ است و در مقام و منزلت آن همان بس كه معجزه پيامبر خاتم و آياتش متكفل هدايت بشر و ضامن سعادت انسانها است و افراد بشر را در تمام شئون زندگى و در همه قرون و اعصار رهبرى مى كند. مجد، سيادت و سعادت هميشگى آنان را تضمين و تأمين مى نمايد. اين حقيقت را از خود قرآن بشنويم آنجا كه مى گويد:

إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ «1» كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «2»

______________________________

(1). اسراء، 9.

(2). ابراهيم:

هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ «1» 1 «اين قرآن به راهى كه استوارترين راهها است هدايت مى كند» 2 «كتابى است كه بر تو نازل نموديم تا مردم را از تاريكى ها بسوى روشنايى (ايمان و عدل و آگاهى) بفرمان پروردگارشان درآورى» 3 «اين قرآن گفتار روشنى است براى عموم مردم و پند و اندرزى است براى پرهيزگاران» در فضيلت و عظمت قرآن از رسول خدا (ص) چنين آمده است:

فضيلت و برترى گفتار خدا بر ساير گفتارها، به مانند برترى پروردگار است بر مخلوقاتش. «2»

در اينجا رمز حقيقتى كه در ابتداى سخن بدان اعتراف نموديم روشن مى گردد كه شايسته است انسان از سخن گفتن درباره عظمت و فضيلت قرآن لب فرو بندد و آن را به راسخان و متخصصّان علوم آن موكول نمايد. زيرا آنان به حقيقت و عظمت قرآن از همه آشناترند، و انسان را به ارزش و واقعيت قرآن رهبرى مى كنند و در فضيلت و هدايت و رهبرى شريك و ياران قرآنند.

چنانكه جد بزرگوارشان رسول اكرم (ص)، همان كسى كه قرآن را براى بشر عرضه داشته و انسان را به سوى احكام آن دعوت مى كند و ناشر حقايق و تعاليم قرآن مى باشد درباره ارتباط آنان با قرآن چنين مى گويد:

«من در ميان شما دو امانت بزرگ و گرانبها مى گذارم: قرآن، عترت و خاندان من و اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در واپسين روز در كنار حوض كوثر بر من وارد آيند». «3»

______________________________

(1). آل عمران، 138.

(2). فضل كلام اللّه على ساير الكلام كفضل اللّه على خلقه.

(3). انّى تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه و عترتي أهل

بيتي و إنهما لن يفترقا حتى يردا عليّ الحوض، اين حديث را كه «حديث ثقلين» نام دارد اكثر علماى شيعه و سنى در كتب معتبر خود آورده اند:

«احمد» در مسند خود، ج 1 ص 14، 17، 26، 29 از ابو سعيد خدرى و ج 4 ص 366، 371 از زيد بن ارقم و ج 5 ص 172 از زيد بن ثابت نقل كرده است.

از اين حديث چنين استفاده مى شود كه پاكان خاندان رسول گرامى (ص) قرين و همدوش قرآن و راهنمايان مردم به سوى آن و آشناترين افراد به احكام و حقايق قرآن مى باشند. پس چه بهتر كه در توصيف و شناسايى قرآن بگفتار آنان اكتفا كنيم و از افكار و راهنماييهاى سودمندشان روشنايى و الهام بگيريم.

درباره فضيلت قرآن احاديث فراوانى از آنان نقل گرديده و علامه مجلسى آنها را در جلد 19 بحار الانوار جمع آورى نموده است كه ما نمونه هاى چندى از آن احاديث را در اينجا مى آوريم:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی