کد قالب کانون آموزش موسیقی برای کودکان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 614
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 614
بازدید ماه : 842
بازدید کل : 153498
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

آموزش موسیقی برای کودکان

آموزش موسیقی برای کودکان

آموزش موسیقی برای کودکان- این مقاله که بنظر بنده بسیار بسیار جالب و آموزنده هست واقعا فاصله آموزش و شیوه های نوین یادگیری هنر موسیقی که خود علم است در ایران با سایر کشورها چیست؟! شاید در مبحثی جداگانه به این امر بپردازم پس بخوانیم :برنامه آموزشی موسیقی برای كودكان كنسرواتوار موسیقی ویكتوریا، كودكان را از سن ۶ ماهگی برای آموزشی موسیقی می‌پذیرد.

برنامه‌های عمومی برای نوزادان، نوپاها، پیش‌دبستانیها و بچه‌های بزرگ‌تر ورود آنها به موسیقی جهان را كمك می‌سازد. در این كلاسها كودكان ساز می‌زنند، حركت می‌كنند، می‌رقصند، آواز می‌خوانند و روی سازها می‌كوبند و به این ترتیب مهارتهای موسیقایی خود را بالا می‌برند و از همراهی با دیگر كودكان لذت می‌برند.

درسهای تكمیلی برای كودكان خاص، شامل تدریس خصوصی سازهای مختلف، آموزش تئوری، موسیقی‌درمانی و تشكیل گروه هم‌سرایان (كر) و گروههای موسیقی به تناسب سنین مختلف، ازجمله اركسترهای سازهای زهی ازجمله اركسترهایی متشكل از ویولون و همچنین هم‌سرایی با فلوت است.

● كلاسهای گروهی، هم‌سرایان و اركسترها

اغلب كلاسهای گروهی و گروه‌نوازیها هفته‌ای یك‌بار تشكیل می‌شوند و برای ۳۲ هفته ادامه پیدا می‌كنند.

▪ كلاسها عبارت‌اند از:

ـ موسیقی برای سالهای اول كودكی: برای كودكان ۶ ماهه تا ۲ ساله

▪ سؤال: كودك من باید از كدام ساز ارف استفاده كند؟

ـ موسیقی ارف برای كودكان ۳ تا ۱۲ ساله.

ـ كلاسهای گروهی پیانو، شامل پیانوی كلی كربی (Kelly Kirby) و كلاسهای گروهی برای كودكان ۵/۳ تا ۱۲ ساله

ـ كلاسهای گروه‌نوازی برای شاگردانی كه حداقل كلاس ۵ پیانو را گذرانده‌اند.

ـ آواز برای كودكان ۸ تا ۱۲ سال

ـ كلاسهای گیتار برای سنین ۷ تا ۱۵ سال

ـ هم‌سرایان: كودكان ۸ سال به بالا

ـ گروه‌نوازی سازهای زهی: همه سنین، ازجمله بزرگ‌ترها

ـ گروهها و اركسترها: برای همه سنین

ـ كلاسهای تئوری موسیقی: برای همه سنین ازجمله بزرگ‌ترها

● موسیقی برای سالهای اول كودكی

این كلاسها در جو‌ّی شاد و پر از بازی و تفریح تشكیل می‌شوند و هدف از برگزاری آنها، ایجاد عشق به موسیقی و لذت ساختن قطعات موسیقی در كودكان است. تأكید این كلاسها بر بازی، حركت، آواز خواندن، شعر خواندن، گوش دادن، خلاقیت و هم‌كاری است.

كودكان بازیهای سنتی همراه با آواز را انجام می‌دهند، نمایش‌نامه‌هایی را با عروسكهای دستكشی اجرا می‌كنند، حركات خلاقانه می‌كنند، ساز می‌نوازند، با كف زدن ریتم را یاد می‌گیرند، پا می‌كوبند و آواز می‌خوانند و از همه مهم‌تر، لالاییهای آشنا را همراه با پدرها و مادرها و مربیان خود تكرار می‌كنند.

▪ مدت كلاس: ۳۰ دقیقه در هفته

این كلاسها برای گروههای سنی ۶ تا ۲۴ ماهه و ۲ ساله تشكیل می‌شوند.

▪ برای این گروه سنی چه چیز را توصیه می‌كنیم؟

برای این گروه سنی باید از حركت، آوازخوانی، سازهای بسیار ساده و بازی استفاده كرد. تأكید ما در این مرحله بر طبیعی‌ترین ساز انسانی، یعنی صداست.

در این سن كودك دوست دارد با لگد زدن و مشت كوبیدن، صدای اشیای اطراف خود را دربیاورد و عاشق تحرك است، درنتیجه می‌توان برای او از سازهای ارف كه تأكید آنها بر خلاقیت، ساختن قطعات ساده موسیقی، سازهای كوبه‌ای و بازیهای ریتمیك است، استفاده كرد.

● سازهای ارف (۳ تا ۱۲ سال)

این رویكرد در آموزش موسیقی كه در تمام دنیا شناخته شده است، توسط كارل ارف، آهنگساز آلمانی ابداع شد و شامل آواز خواندن، شعرخوانی، حركات خلاقانه، بداهه‌گویی و بداهه‌نوازی، نمایش و سازهای كوبه‌ای است. هدف نهایی برنامه ارف، بهبود رفتار موسیقایی، گوش دادن، خلاقیت، اجرا و تجزیه و تحلیل موسیقایی از طریق تجربه‌های موسیقایی لذت‌بخشی است كه در تمام طول عمر، عشق به موسیقی را در فرد زنده نگه می‌دارد.

▪ كلاسهای ارف كنسرواتوار برای سال تحصیلی ۲۰۰۵ـ۲۰۰۴

ـ ۳۰ دقیقه در هفته برای كودكان ۳ تا ۴ سال

ـ ۴۵ دقیقه در هفته برای كودكان ۴ تا ۶ سال

ـ ۱ ساعت در هفته برای كودكان ۶ سال به بالا

در بعضی از كلاسها والدین هم شركت می‌كنند، ولی كلاسهای دیگر منحصراً برای كودكان است.

● رسانه گروهی ارف

▪ حركت:

عناصر موسیقایی از طریق بازیهای ریتمیك، كف زدن و پا كوبیدن، رقص و نمایشهای تحلیلی، احساس، بیان و فهمیده می‌شوند.

▪ شعرخوانی:

عناصر مهم در نوع خواندن اشعار كودكانه، فرصتهای بی‌پایانی را برای كشف عناصر موسیقایی ازجمله ریتم، ضرب، گام، بافت و رنگ فراهم می‌آورد.

▪ آواز خواندن:

از طریق گزینش ترانه‌ها و سرودهای ساده دنباله‌دار و به دقت انتخاب شده، آواز خواندن واضح و صحیح پیشرفت می‌كند.

▪ سازها:

سازهای طرح ارف، انواع سازهای كوبه‌ای كه نیازی به كوك كردن ندارند و ری‌كوردها (Recorder)، ابزار ارزشمند كشف و خلق موسیقی را در اختیار می‌گذارند.

● برنامه ارف

▪ ارف برای كودكان سه ساله:

كودكان ضرب را با تشخیص ریتم و ملودی و از طریق حركاتی چون راه رفتن، یورتمه رفتن، پریدن و ورزشهای زمینی یاد می‌گیرند. آنها می‌آموزند كه با كف زدن، پا كوبیدن و ضربه زدن به رانهای خود، به‌نوعی ساز كوبه‌ای بدنی (body percussion) دست یابند.

مهارتهای آوازخوانی، هنگامی آغاز می‌شود كه كودكان آواز خواندن روی گامها را یاد می‌گیرند. سازهایی كه نیازی به كوك ندارند، مفاهیم موسیقایی را در ذهن كودك پررنگ و روشن می‌سازند و موجب می‌گردند كه كودك طنین (Timbre)های متضاد را كشف كند. در برخی از این كلاسهای ۳۰ دقیقه‌ای، شاگردان همراه با پدر و مادرهایشان و در برخی دیگر به تنهایی شركت می‌كنند.

▪ ارف برای كودكان ۴ ساله:

رژه رفتن، لی‌لی كردن، لیز خوردن و چرخیدن به برنامه‌های حركتی كودكان اضافه می‌شود تا شیوه‌های مختلف حركت در مكان و فضا را یاد بگیرند.

بازیهای آوازخوانی گسترش می‌یابند و شامل دایره زدن، بازیهای موش و گربه همراه با شعرخوانی و بازیهایی می‌شود كه باید با یك همراه انجام گیرند. كودكان به‌صورت دسته‌جمعی یا انفرادی و با لحن و تلفظ صحیح، ترانه می‌خوانند. كودكان در ترانه‌خوانی، شعرخوانی و حركات، تضادهای موسیقایی را كشف می‌كنند و نمایش می‌دهند. با استفاده از سنجهای مختلف، آموزش گوش در این سن آغاز می‌شود.

▪ ارف برای كودكان ۵ ساله:

كودكان در حین این‌كه از بدن خود برای بیان ضربان (pulse)، ریتم، تمپو، استراحت (rests)، دینامیسم و فرم استفاده می‌كنند، مهارتهای حركتی خود را بالا می‌برند. بازیهای همراه با آوازخوانی شامل دایره زدن دوبل،‌گرگم به هوا بازی و رقصهای ساده است. مهارتهای آوازخوانی بر گام، دامنه، تمپو و آوازخوانی پژواكی (echo-singing) از طرحهای ملودیك، مبتنی است. سازهای كوبه‌ای كوك‌شده را برای خلق فضاهای صدایی و به‌عنوان همراه طرحهای ملودیك به شكلی ساده می‌توان به كار گرفت. كودكان از ریتمهای ساده (۸ ضربه‌ای)، موسیقی را می‌آموزند و اجرا می‌كنند.

▪ ارف برای كودكان ۶ تا ۸ ساله:

مفاهیمی كه كودكان تاكنون یاد گرفته‌اند با تكرار ریتم در تمام طول قطعه یا قسمتی از آن (Ostinato) همراه با آوازخوانی، حركات كوبه‌ای بدنی (كف زدن، پا كوبیدن و…) و سازهای كوبه‌ای تقویت می‌شوند. كودكان می‌آموزند كه شكلهای ملودیك و ریتمیك ساده را تشخیص بدهند، بخوانند، بنویسند و بداهه‌سازی كنند. از طریق ترانه‌ها، حركات، رقص و ساز نواختن، درك ساختار موسیقایی عناصر موسیقی برای كودك میسر می‌شود. در این مرحله آموزش ری‌كوردر (Recorder) شروع می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: هنرشناسی