کد قالب کانون دستاوردهای اقتصادی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3300
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 3300
بازدید ماه : 3528
بازدید کل : 156184
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402

دستاوردهای اقتصادی دولت از چه ناحیه‌ای در خطر است؟+۷ نمودار

7. سدسازی و آب رسانی

با توجه به نقش و اهمیت آب در بخش نیاز آشامیدنی، کشاورزی، تولید نیرو و مهار سیلاب ها، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول قابل توجهی در حوزه فن آوری و توان سدسازی کشور و خوداتکایی در این عرصه، به وجود آمد. قبل از انقلاب، تنها 13 سد ساخته شده بود، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی 59 سد دیگر به همت متخصصان داخلی ساخته شد. به عبارت دیگر، در بیست سال پس از پیروزی انقلاب، به اندازه 5/4 برابر کل دوران رژیم پهلوی سد ساخته شده است. پس از سال 1377، سدهای دیگری نیز ساخته شد که از جمله می توان از سد کرخه، بزرگ ترین سد مخزنی کشور و خاورمیانه و ششمین سد طویل جهان و سد مسجدسلیمان، بلندترین سد کشور و دومین سد بلند خاکی خاورمیانه یاد کرد. علاوه بر سدهای ساخته شده، ساخت سدهای دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.

در مورد ساخت سدهای انحرافی نیز تحول قابل قبولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است. قبل از انقلاب تنها 26 سد انحرافی ساخته شده بود، که تا سال 1377، 55 سد انحرافی ساخته شد. به عبارت دیگر، در بیست سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از دو برابر کل دوران پهلوی، سد انحرافی ساخته شده است. همه این آمار و ارقام نشان می دهد قدم های ارزنده برای مصرف بهینه آب انجام شده و مسئولان مربوط، به مهار آب های سرگردان و استفاده مطلوب از آن توجه کامل دارند.

8. صنعت پتروشیمی

آغاز به کار صنعت پتروشیمی در ایران به سال 1337 و تأسیس واحد کود شیمیایی مرودشت باز می گردد. از آغاز پیدایش این صنعت در ایران تا سال 1357 (یعنی 20 سال) حدود 4/2 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری یا تعهد پرداخت شده صورت گرفت و ظرفیت تولید به مرز 1/4 میلیون تن در سال رسید. در زمانی که صنعت پتروشیمی در جهان به سرعت در حال رشد و گسترش بود، ایران به علت در اختیار نداشتن دانش فنی و حاکمیت حکومت غیرمردمی، از قافله رشد صنعت پتروشیمی عقب ماند و فرصت های ارزشمندی را در این زمینه از دست داد. در فاصله سال های 1352 تا 1357 که به دوران طلایی رشد صنعت پتروشیمی در جهان معروف است، سرمایه گذاری در این صنعت در ایران تنها حدود یک میلیارد دلار بود.(1)


1- نود و دو دستاورد انقلاب اسلامی، صص 288_289؛ به نقل از: کارنامه پتروشیمی، صص 4 و 16.

پس از انقلاب نیز، سال های 1358 تا 1367، سال های رکود و توقف در صنعت پتروشیمی به شمار می رفت. در این دوره، چون بیشتر واحدهای پتروشیمی در مناطق جنگی و در معرض تهاجم قرار داشتند، تولید در حداقل میزان خود بود. با وجود این، با صرف 26/2 میلیارد دلار، توان تولید با افزایش میزان 3/1 میلیون تن در سال، به 4/5 میلیون تن در سال رسید. سال 1367 تا 1375، دوران اوج شکوفایی صنعت پتروشیمی در طول تاریخ ایران است. در این دوره کوتاه، با سرمایه گذاری حدود 2/7 میلیارد دلار، مجتمع های موجود با ظرفیت 4/5 میلیون تن در سال، بازسازی شدند. در نتیجه، ظرفیت تولید مواد پتروشیمی کشور در سال 1375 تا مرز 5/10 میلیون تن در سال افزایش یافت. این میزان در سال 1379 به بیش از 13 میلیون تن رسید. در سال 1379، محصولات پتروشیمی، بیشترین سهم را در صادرات غیر نفتی کشور داشتند. صادرات پتروشیمی از 29میلیون دلار در پایان جنگ (1367) به 800 میلیون دلار در سال 1379 رسید، یعنی حدود 28 برابر شد. مقدار فروش داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از 578 هزار تن در سال 1368، به 3900 تن در سال 1379 رسید و حدود 7 برابر شد.(1)


1- همان.

9. صنعت برق

9. صنعت برق(1)

باگذشت بیست سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاخص های مهم صنعت برق رشد چشم گیری کرده است. برای نمونه، ظرفیت اسمی نیروگاه ها با 413/17 مگاوات افزایش از 024/7 به 437/24 مگاوات و انرژی تولید شده با بیش از 463 درصد رشد به 9/97 میلیارد کیلووات ساعت در سال 1377 رسیده است.

رشد صنعت برق در طول دهه های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر اینکه از نظر کمّی و با ملاحظه دشواری های جنگ، بسیار بالا و درخور توجه بود، با پایان جنگ تحمیلی، فرصت برای برنامه ریزی در همه ابعاد فراهم شد. امروز نه تنها دشواری ها برطرف شده، بلکه صنعت برق کشور بدان حد از توسعه و پیشرفت رسیده است که رفته رفته از مرزهای ملی فراتر می رود. آمار موجود نشان دهنده رشد عظیم کمّی صنعت برق است، ولی نباید از نظر دور داشت که این رشد و توسعه، از رشد کیفی در زمینه های مدیریت و فن آوری جدا نیست. وزارت نیرو علاوه بر توسعه سخت افزاری صنعت برق، به ابعاد نرم افزاری، پرورش نیروها و استعدادهای انسانی و مدیریت و پژوهش عنایت خاصی داشته است. پس از انقلاب اسلامی، در نتیجه اورانیوم برای تولید برقه هسته ای است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه رجوع کنید به: ایران و انرژی هسته ای، تألیف سید عبدالمجید اشکوری و محمدعلی روزبهانی از انتشارات مرکز پژوش های اسلامی صدا و سیما.


1- از دست آوردهای مهم و اساسی در زمینه تولید برق، دست یافتن ایران اسلامی به فناوری غنی سازی

کوشش های متخصصان داخلی، صنعت برق کشور توانسته است از نظر بین المللی در جایگاهی درخور توجه قرار گیرد، به گونه ای که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد در سال 1995 میلادی (1374) ایران از نظر صنعت برق در میان کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا در مقام نخست قرار گرفت و در سطح جهانی نیز به مقام بیست و یکم دست یافت.(1)


1- نود و دو دستاورد انقلاب اسلامی، صص 289_291 .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی